نقش اندیکاتورها و استراتژی‌های معاملاتی در کسب بازدهی از بازارهای مالی

نقش اندیکاتورها و استراتژی‌های معاملاتی در کسب بازدهی از بازارهای مالی
نقش اندیکاتورها و استراتژی‌های معاملاتی در کسب بازدهی از بازارهای مالی

استفاده از اندیکاتورها در کنار مفاهیم پایه تحلیل تکنیکال، الگوهای نموداری و الگوهای شمعی برای تعیین جهت روند قیمت در بازارهای بورس، ارزهای دیجیتال، جفت ارزهای خارجی، طلا و سایر ابزارهای مالی به کار برده می‌شود. در نهایت با ساخت یک استراتژی معاملاتی قوی بر مبنای تحلیل تکنیکال (یا ترکیب تحلیل تکنیکال و بنیادی)، نقاط بهینه ورود به معامله و خروج از آن جهت کسب بازدهی بالا مشخص ‌می‌شوند.

نقش اندیکاتورها در کسب بازدهی

دیگران چه می خوانند:

اندیکاتورها و اسیلاتورها یکی از مهمترین ابزارها در آموزش تحلیل تکنیکال هستند که از طریق بررسی دو فاکتور قیمت و زمان در قالب نمودارهای قیمت، سیگنال ورود و خروج را صادر ‌می‌کنند. به نقل از وبسایت سازمان CFA، «اندیکاتورها، ابزارهایی برای استخراج اطلاعات اضافی از نمودار قیمت هستند. این ابزارها که بر اساس معیارهای ریاضی شکل گرفته‌اند، هر کدام به نوعی دارای زیربنایِ عرضه و تقاضا هستند. انواع اصلی اندیکاتورها را ‌می‌توان به دسته اندیکاتورهای مبتنی بر قیمت، اسیلاتورهای مبتنی بر مومنتوم و اندیکاتورهای مبتنی بر سِنتیمنت یا احساسات بازار تقسیم کرد.»

به عنوان مثال، ‌می‌توان به اندیکاتور شاخص قدرت نسبی یا RSI که در دسته اسیلاتورهای نشانگر مومنتوم طبقه‌بندی ‌می‌شود، اشاره کرد. در تصویر زیر، نمودار قیمت سهام شرکت «فولاد کاوه جنوب کیش» با نماد «کاوه» را در بورس ایران مشاهده ‌می‌کنید.

در اندیکاتور RSI که در پایین نمودار قرار گرفته، یکی از سیگنال‌های ورود و خروج این اندیکاتور که در مناطق اشباع خرید و فروش صادر ‌می‌شود، نشان داده شده است. دایره قرمز رنگ، محدوده بالای عدد ۷۰ که به معنای اشباع خرید است را نشان ‌می‌دهد. همان طور که مشاهده ‌می‌کنید قیمت پس از رسیدن به نقطه اوج، اُفت کرده است. در این مورد، اندیکاتور RSI به خوبی نشان می‌دهد که میزان خرید به اشباع رسیده و یا تمایل به خرید کاهش یافته است. دایره سبز رنگ، محدوده پایین عدد ۳۰ در اندیکاتور که به معنای اشباع فروش است را نشان ‌می‌دهد. همان گونه که مشاهده ‌می‌کنید پس از مدتی، قیمت دوباره افزایش یافته چراکه تمایل به فروش کاهش یافته است.

البته قیمت ممکن است چندین بار در مناطق اشباع خرید و فروش اندیکاتور RSI قرار بگیرید اما کاهش یا افزایش شدیدی در قیمت به وجود نیاید. به همین دلیل برای کسب بازدهی باید حتما از سیگنال‌های حرفه‌ای‌تر این اندیکاتور استفاده کرد. به عنوان مثال در تصویر زیر از نمودار بیت کوین، واگرایی در اندیکاتور RSI که یکی از سیگنال‌های مهم خرید و فروش است را مشاهده ‌می‌کنید.

اگر به خط سفید رنگ در نمودار قیمت دقت کنید مشاهده خواهید کرد که با اینکه قیمت افزایش یافته است، در اندیکاتور قله‌ی پایین‌تری شکل گرفته است. در اصطلاح گفته ‌می‌شود که قیمت و اندیکاتور نسبت به یکدیگر واگرایی دارند و این افزایش قیمتی که با واگرایی همراه بوده در نهایت منجر به افت قیمت ‌می‌شود.

با این حال، این سیگنال نیز همیشه صادق نیست. به همین دلیل است که معامله‌گران بازارهای مالی از ترکیبِ اندیکاتورها و الگوها در قالب یک استراتژی معاملاتی استفاده می‌کنند تا بیشترین بازدهی را به دست بیاورند. به عبارت دیگر، اگر سیگنال چندین الگو و اندیکاتور در یک جهت بود یا یکدیگر را تایید می‌کردند و قیمت نیز در مناطق مهم حمایت یا مقاومت قرار گرفته باشد، معامله‌گران وارد معامله می‌شوند.

نقش پلتفرم‌ها در کسب بازدهی

در معاملات بازارهای جهانی که ایرانیان نیز امکان فعالیت در آنها به صورت آنلاین را دارند، عمدتا از پلتفرم متاتریدر (Meta Trader) استفاده ‌می‌شود. در این پلتفرم امکان تحلیل تکنیکال ابزارهای مالی مختلف همچون جفت ارزهای خارجی، نفت، طلای جهانی و ... وجود دارد. این ابزارهای مالی با توجه به نوع بروکر یا کارگزاری که افراد انتخاب ‌می‌کنند، متفاوت خواهد بود. در هر حال، متایدر برخلاف پلتفرم تریدینگ ویو که تنها امکان تحلیل در آن وجود دارد، امکان معاملات به صورت لایو را برای افراد فراهم ‌می‌کند.

بنابراین افرادی که قصد کسب بازدهی از بازارهای مالی جهانی را دارند باید در ابتدا از آموزش متاتریدر استفاده کنند. متاتریدر، پلتفرمی است که هرچند تعداد ابزارهای تحلیلی آن به پای تریدینگ ویو نمی‌رسد اما تمام آنچه که یک معامله‌گر برای کسب سود در بازارهای مالی به آنها احتیاج دارد، در آن گنجانده شده است. از جمله این ابزارها ‌می‌توان به انواع اندیکاتورها و اسیلاتورها، انواع فیبوناچی، امواج الیوت، ابزارهای ترسیمی و قابلیت اضافه کردن اندیکاتورهای ساخته شده توسط افراد دیگر اشاره کرد.

تصویر بالا، نمودار اونس جهانی طلا (با نماد XAU) را در نرم افزار متاتریدر به همراه اندیکاتور محبوب مکدی (MACD) در پایین نمودار نشان ‌می‌دهد. کافی است در یک بروکر ثبت نام کرده و یک حساب معاملاتی دمو (آزمایشی) یا واقعی بسازید و با استفاده از آن وارد نرم افزار متاتریدر شوید. سپس ‌می‌توانید لیست انواع نمادهای معاملاتی که بروکر در اختیار شما قرار ‌می‌دهد را مشاهده کرده و با بررسی نمودار آنها و استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال، نقاط ورود و خروج را پیدا کنید. اما همان طور که پیشتر اشاره شد، برای معامله کردن سیگنال یک یا چند اندیکاتور به تنهایی کافی نیست. در واقع برای کسب بازدهی مستمر، استفاده از یک استراتژی معاملاتی سودده الزامی است.

نقش استراتژی معاملاتی در کسب بازدهی

استراتژی معاملاتی، روشی برای معامله کردن است که ‌می‌تواند از ترکیب ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال یا تحلیل فاندامنتال و یا هر دو تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به وجود آید. یک استراتژی معاملاتی جامع علاوه بر مشخص کردن نقاط ورود و خروج، از اصول مدیریت ریسک و سرمایه و روانشناسی معاملات نیز پیروی ‌می‌کند.

به عنوان مثال، یک استراتژی جامع به معامله‌گر کمک ‌می‌کند تا در صورتِ حرکت بازار برخلافِ جهت پیش بینی شده توسط او، با کمترین ضرر ممکن و به سرعت از بازار خارج شود. متاسفانه تبلیغات بیشماری از سودآوری بازارهای مالی داخلی و جهانی ‌می‌شود و عامه مردم تصور ‌می‌کنند که با ورود آنها به بازار حتما به بازدهی دست پیدا خواهند کرد اما نکته مهمی که بسیاری از آن غافل هستند این است که ضرر بخشی جدایی‌ناپذیری از بازارهای مالی است چراکه هیچ پیش‌بینی‌ای به صورت ۱۰۰ درصد عمل نخواهد کرد. به همین دلیل استراتژی معاملاتی شما باید حتما مسئله مدیریت ریسک را پوشش دهد.

هر معامله‌گری با توجه به استراتژی‌های معاملاتی مختلفی که وجود دارد یکی از آنها را انتخاب کرده و سعی ‌می‌کند بر اساس شرایط شخصی خود آن را بهینه کند. به همین دلیل شخصی‌سازی استراتژی معاملاتی از دیگر نکات مهم جهت کسب بازدهی از بازارهای مالی است.

علاوه بر این، استراتژی معاملاتی در بازارهای مالی جهانی با استراتژی معاملاتی در بورس ایران یا حتی بازار رمزارزها متفاوت است. به عنوان مثال، ‌می‌توان به یک استراتژی معاملاتی که کاملا بر مبنای تحلیل تکنیکال و برای معامله کردن در بازارهای مالی جهانی طراحی شده است، اشاره کرد. در این استراتژی با ترکیبی از مفاهیم اولیه همچون مناطق حمایت و مقاومت و خطوط روند، جهت روند اصلی شناسایی شده، سپس با استفاده از سایر مفاهیم همچون فیبوناچی‌ها، پرایس اکشن، الیوت، اندیکاتورها و الگوها مناطق ورود و خروج شناسایی ‌می‌شوند.

از طرف دیگر، یک استراتژی معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال ‌می‌تواند مبتنی بر «خرید و نگهداری» باشد. البته این استراتژی عامیانه و مبتدی که طرفداران خاص خود را در بازار بورس دارد، در بازار کریپتوکارنسی‌ها با ریسک بسیار بالایی همراه است.

یک استراتژی معاملاتی در بورس ایران یا بورس سایر کشورها ‌می‌تواند بر پایه تحلیل بنیادی و تکنیکال طراحی شود. به عنوان مثال، در «استراتژی سرمایه‌گذاری ارزشی» سهام‌هایی انتخاب ‌می‌شوند که از نظر بنیادی با ارزش بوده و در عین حال در بازار با قیمت پایینی در حال خرید و فروش هستند. سپس با استفاده از اصول تحلیل تکنیکال، نقاط ورود و خروج چنین سهم‌هایی انتخاب ‌می‌شود. استراتژی‌های مختلفی در بازارهای مالی وجود دارد که با انتخاب بهترینِ آنها ‌می‌توان به صورت مستمر از بازارهای مالی به کسب سود پرداخت.


این مطلب، یک خبر آگهی بوده و این پایگاه خبری در محتوای آن هیچ نظری ندارد

نقش اندیکاتورها و استراتژی‌های معاملاتی در کسب بازدهی از بازارهای مالی

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟