اختلاس 10هزار میلیاردی بانک مسکن در دولت روحانی

اختلاس 10هزار میلیاردی بانک مسکن در دولت روحانی
اختلاس 10هزار میلیاردی بانک مسکن در دولت روحانی

به گزارش خبرنگار رصد اقتصادی به نقل از شمانیوز، ماجرا از این قرار است که در سال 1386، شرکت مسکن تهران (وابسته به بانک مسکن)  قطعه زمینی را واقع در میدان نماز شهریار به مساحت تقریبی 100هکتار به قیمت 32میلیارد تومان خریداری می کند. شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران (سهامی عام) به شماره ثبت 26917 از شرکتهای تابعه شرکت سرمایه گذاری مسکن می باشد.

شرکت سرمایه گذاری مسکن با نماد ثمسکن در بورس فعالیت می نماید . اگر مدیریت صحیح در این شرکت اعمال می شد این شرکت در بدترین حالت باید به سرمایه 120هزار میلیارد تومان یعنی 10 برابر سرمایه ثبتی بانک مسکن می رسید که با سوء‌مدیریت در حال حاضر ارزش روز ثمسکن 1800میلیارد تومان می باشد. در گزارش های بعدی به صورت کامل به این سوءمدیریت می پردازیم.

دیگران چه می خوانند:

توافقنامه‌ای بین شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران و شهرداری شهریار در تاریخ 94/09/25 جهت احداث باغ ویلا در این زمین صدهکتاری امضا می شود و به یکباره دیگر هیچ  فردی پیگیر احداث این باغ ویلا نمی شود و شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران در بهمن سال 97 اعلام می کند که قصد واگذاری زمین شهریار را ، در قالب مزایده گرفته است.

شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران در تاریخ 30/11/97 طی نامه شماره 65807/420700 از طریق سامانه کدال بدون ذکر خریدار و جزئیات اعلام می کند زمین فوق به مبلغ 85 میلیار تومان واگذار شده است یعنی زمین خریداری شده در سال 86 بعد از 11 سال از 32 میلیارد به 85 میلیارد تومان فروخته شده در صورتی که ارزش زمین های مشابه در این منطقه بعضا صد برابر شده است! که همین مبلغ ناچیز هم مقرر شد به صورت اقساطی پرداخت شود.

با یک حساب و کتاب ساده اگر قیمت هر متر زمین را ده میلیون تومان در نظر بگیریم (در صورتی که قیمت زمین در بعضی قسمت ها حدود بیست میلیون تومان می باشد) در متراژ صدهکتار به عدد ده هزار میلیارد تومان می رسیم (میانگین قیمت محاسبه شده است) 

 

خریداران زمین شهریار چه کسانی بودند؟

شرکت تعاونی اتحادسازان طبیعت خریدار خوش شانس این زمین مرغوب بود. تعاونی که اعضای هیئت مدیره آن از مدیران ارشد بانک مسکن می باشند و نکته جالب توجه این است که این شرکت در زمان برگزاری مزایده یعنی بهمن 1397 وجود خارجی نداشته و بعد از برگزاری مزایده در اسفند 1397 تازه ثبت می شود.

افراد حاضر در اولین مجمع این شرکت تماما از مدیران و کارکنان بانک مسکن در سال 97 می باشند (م.ح.ع – م.ح.م – د.خ – ا.خ – م.ا – پ.ن – س.د – م.ن – غ.ط – م.ا _ م.ص)

ایرادات فراوانی به عقد قرارداد بین شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران و شرکت تعاونی اتحادسازان طبیعت وارد است که به صورت مختصر به آن اشاره می شود:

1- مداخله کارکنان دولت در معاملات دستگاه های وابسته (مطابق بند 6 تبصره 3 ماده 1 قانون منع مداخله کارمندان در معاملات دولتی)

2- شائبه خیانت در امانت توسط هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران(طبق ماده 258 قانون تجارت)

3- عدم رعایت الزامات قانونی برگزاری مزایده به نفع یک خریدار خاص (تبانی در معاملات دولتی)

4- نداشتن اهلیت شرکت تعاونی اتحادسازان طبیعت

5- فروش اموال دولتی و شرکت سهامی عام با قیمت بسیار کمتر از قیمت عادلانه روز

6- و...

تخلفات متعدد دیگری نیز بعد از انتقال زمین به نام شرکت تعاونی اتحادسازان طبیعت جهت جلوگیری از افشای این فساد صورت پذیرفته است  که در گزارشات بعدی به آن اشاره می کنیم. 

قوه قضاییه بعد از اطلاع از تخلفات انجام شده به موضوع ورود کرده و در حال رسیدگی به این پرونده می باشد که ان شاء الله با صدور احکام متناسب با جرم، دیگر شاهد تکرار چنین تخلفات سازمان‌یافته‌ای نباشیم. 

متاسفانه مدیران متخلف کماکان در مسندهای کلان مدیریتی بانک مسکن هستند و وزیر اقتصاد می بایست نسبت به عزل و معرفی این افراد به مراجع نظارتی اقدام کند که سهل انگاری در این موارد تبعات سختی را ایجاد می‌کند.

(کلیه مدارک و مستندات مربوطه، نزد پایگاه خبری شمانیوز  موجود می باشد)

 

اختلاس 10هزار میلیاردی بانک مسکن در دولت روحانی

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟