علبب

علبب
علبب

 

 

دیگران چه می خوانند:

علی مزرعی / روش تحقیق / استاد اشرف الکتابی 

 

سوال 1 / در ماده 199 ق.م که بیان می‌دارد:«نصاب شهادت در کلیه جرائم، دو شاهد مرد است؛ مگر در زنا، لواط، تفخیذ و مساحقه که با چهار شاهد مرد اثبات می‌گردد. برای اثبات زنای موجب حد جلد، تراشیدن و یا تبعید، شهادت دو مرد و چهار زن عادل نیز کافی است. زمانی که مجازات غیر از موارد مذکور است، حداقل شهادت سه مرد و دو زن عادل لازم است. در این مورد هرگاه دو مرد و چهار زن عادل به آن شهادت دهند، تنها حدّ شلاق، ثابت می‌شود. جنایات موجب دیه با شهادت یک شاهد مرد و دو شاهد زن نیز قابل اثبات است.»

در حقیقت قانون‌گذار در این ماده در پذیرش شهادت زن به‌عنوان ادله اثبات جرم قائل به تفصیل شده است؛ چنانچه در صدر ماده در برخی حدود، مثل زنا، لواط، تفخیذ و مساحقه، شهادت زن را نپذیرفته و اصل را بر مرد بودن شاهد گذاشته است، و در ذیل ماده، ضمن پذیرش شهادت زن، جنسیت را مبنای تفاوت در تعداد شهود قرار داده است. که این نیز به پیروی از قول مشهور امامیه است که جنسیت را در مواردی مبنای اعتبار شهادت دانسته‌اند، یعنی در زنا که جرمی حدی است شهادت زنان از حیث میزان اعتبار در عدد می‌بایست دو برابر مردان باشند تا اعتبار پیدا کند

ایراد وارده در این ماده تفکیک جنسیتی در میزان اعتبار شهادت در اثبات جرائم میباشد که از نظر اینجانب در این موضوع هیچ گونه دلیل موجهی برای این ماده برای اثبات ارجعیت دوبرابری مردان نسبت به زنان در شهادت وجود ندارد.



سوال 2 / سریال هشت و نیم دقیقه در خصوص ارث بردن فرزند از پدر می باشد اما اگر فرزند زودتر از پدر بمیرد ارثی از پدر به فرزند و نوه ها نمی رسد .  در این سریال پدر وفرزند در یک تصادف جان خود را از دست می دهند . برادر بزرگتر با صحنه سازی و جعل سند ادعا می کند فرزند زودتر از پدر فوت کرده است و بنابراین ارثی از پدر بزرگ به نوه های پسرش که در تصادف فوت کرده است نمی رسد .

 
سوال 3 / حکم The Verdict (۱۹۸۲)

فیلم حکم به کارگردانی سیدنی لومت Sidney Lumet درباره وکیلی به نام فرانک گلوین Frank Galvin (با بازی پل نیومن Paul Newman) است. او پس از اتهام به دخالت در رای هیئت منصفه، از موسسه قانونی بوستون اخراج ش.  گلوین به درخواست دوستش میکی Mickey (با بازی جک واردن) قبول می­کند کار وکالت یک پرونده پردردسر خطای پزشکی را بر عهده بگیرد. از سوی بیمارستان به گلوین پیشنهاد داده می­شود که با دریافت خسارت، پرونده را مختومه اعلام کند اما این وکیل دادگستری تصمیم می­گیرد پرونده را به دادگاه بکشاند؛ امری که موجب تعجب قاضی رسیدگی کننده به پرونده و خویشاوندان قربانی می‌شود. 

 

سوال 4 / فیلمی در خصوص مسائل و قوانین حقوق اجتماعی و مبحث جرم انگاری در خصوص رانندگی بدون گواهینامه و نوع مجازت در این خصوص  میساختم

 

سوال 5 / طبق روالی که در فیلم های ایرانی می باشد رانندگی بدون گواهینامه که منفجر به تصادف و فوت شود حکمش اعدام است در صورتی که بعد از انتخاب رشته حقوق متوجه شدم که این موضوع حکم اعدام ندارد .

 

سوال 6 / کتابی که در آن در مورد روابط آدم ها در جامعه و نحوه اجرای حق و حقوق جوانان در کشور توضیح داده بود را پیشنهاد می دادم

علبب

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟