لاتبلا

لاتبلا
لاتبلا

فاطمه زراعت دوست / روش تحقیق 

 

دیگران چه می خوانند:

سوال 1 / بنابر ماده 907 و 908 ...موضوع نصف شدن ارث زنان در مقایسه با ارث مردان در برخی موارد نمیتواند به معنای ناقص بودن یا نصف بودن شخصیت و ارزش زنان باشد. در دین مبین اسلام شخصیت انسانی زن برابر با مردان بوده و در رسیدن به درجات  کمال انسانی هیچ تفاوتی بین این دوجنس قرار داده نشده است که آیات قرآن و احکام دین مبین اسلام به خوبی گویای آن است.

در مواقعی زن کمتر از مرد یا حتی به میزان نصف او از این حق برخوردار می‌شود که شاید این موضوع دلیلی جز عهده‌دار بودن مدیریت و مخارج زندگی توسط مرد و استفاده از این حق در زندگی مشترک نداشته باشد؛ البته همیشه این گونه نیست و در بعضی موارد زنان هستند که عهده دار مسئولیت خانواده هستند و این ماده در برابر حقوق آنها بی انصافی است. در اینجا میبایست تبصره ای وجود داشت یا ماده ی جدیدی که زنانی که عهده دار یک زندگی به طور تنها و مستقل بوده اند را از این قاعده مستثنا میپنداشت.

 

سوال 2 / سریال ستاش در خصوص حضانت فرزندان توسط جد پدری بعد از فوت پدر و اختیار نداشتن مادر از حضانت فرزندانش به علت عدم توانایی در تامین مخارج

براساس ماده 1171 قانون مدنی در صورتی که یکی از والدین کودک فوت کند ، حضانت با دیگری که زنده است خواهد بود . مثلا اگر پدر طفل فوت کند ، حضانت بر عهده مادر کودک قرار می گیرد . حتی اگر پدر برای فرزندش قیم تعیین کرده باشد ، باز هم حضانت کودک یعنی نگهداری از وی با مادر او است . بنابراین ، شخص دیگری غیر از مادر صلاحیت بر عهده گرفتن حضانت کودک را ندارد ؛ مثل پدر بزرگ . البته  این موضوع شامل یک استثنا هم می شود و آن عدم صلاحیت اخلاقی مادر برای حضانت فرزند است که در این صورت ، می توان تقاضای سلب حضانت از مادر را به دادگاه داد .

 

سوال 3 / فیلم تشریح یک قتل (Anatomy of a Murder) ، 

تشریح یک قتل شبیه یک دفترچه راهنمای دقیق و عالی است . بر خلاف اغلب درام‌های حقوقی و دادگاهی، در اینجا از همان ابتدا می‌دانیم که متهم پرونده یعنی فردریک مانیون  گناهکار  و مسؤول قتلی است که به آن مرتکب شده. مانیون بارنی کوییل را به قتل رسانده چون به ادعای او، به همسرش تجاوز کرده است. جیمز استوارت در نقش وکیل مدافع مانیون ظاهر شده است و در دادگاه مطرح می‌کند که او هنگام ارتکاب قتل، از کنترل خارج شده بوده و حالت طبیعی نداشته.

 

سوال 4 / فیلمی که اینجانب برای مسائل حقوقی انتخاب میکنم فیلمی است که به حقوق زنان از جمله برابری آنان در ارث بردن بپردازد. زنانی هستند در جامعه که سرپرست محسوب میشوند و در حکم یک مرد مخارج زندگی را تامین میکنند با این حال در صورت فوت پدر با وجود برادر یا برادران نصف ماترکه سهم الارث او خواهد بود و برادران دوبرابر او ارث میبرند که با وجود شرایط مالی سخت این زن، این ماده قانون نباید شامل حال او باشد.

 

سوال 5 / قبل از ورودبه رشته حقوق مجازات کیفری برای کسی که توهین میکند یا به افترا میپردازد مثل مجازاتی که در قانون مجازات ذکر شده است را نمیدیدم. پس از مطالعه ام در این خصوص متوجه شدم در شرایطی این جرم میتواند مجازات مشدد داشته باشد.

 

سوال 6 / در جامعه ما و دیگر نقاط دنیا افرادی هستند که دست به کارهای کثیفی چون تجاوز میزنند و دختران جوان و کم سنی هستند که قربانی این امر میشوند و پس از آن به علت حفظ آبرو آن را نزد خود پنهان میدارند.

به نظر اینجانب آگاهی تمام دختران سرزمین در این خصوص و حق و حقوقی که قربانی این امر برخوردار است از واجبات میباشد و کتابی در خصوص قانون و کیفر هر نوع تجاوز و رفتاری که سبب اهانت به یک زن میباشد، میتواند در زمره پیشنهادی برای آگاهی دختران بالغ قرار گیرد.

 

لاتبلا

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟