انتقال صنعت فولاد به عصر تولید سبز

انتقال صنعت فولاد به عصر تولید سبز
انتقال صنعت فولاد به عصر تولید سبز

 صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین صنایع در کشور ما و کل جهان به‌حساب می‌آید. این صنعت بر روی آلودگی هوا و محیط زیست نیز تاثیر زیادی می­گذارد.

از آنجایی که تولید فولاد برای مصارف گوناگون بسیار پرکاربرد است؛ نمی‌توان به‌دلایلی همچون آلودگی محیط زیست از تولید آن صرف نظر کرد.

دیگران چه می خوانند:

بنابراین چون محیط زیست و سلامت ما توسط کربن تولیدشده به‌واسطه این صنایع به‌شدت تهدید می‌شود، راهکارهای جدیدی به‌وجود آمده تا با حذف سوخت‌های فسیلی، بتوان به عصر تولید سبز رسید.

فولاد سبز چیست؟

رنگ سبز نشانه محیط زیست و طبیعت است. وقتی این رنگ را درکنار فولاد به ‌کار می‌بریم، منظور این است که برای تولید محصولات فولادی، تنها از میزان بسیار کمی کربن استفاده شده است.

عصر تولید سبز به زمانی گفته می‌شود که با استفاده از روش‌های نوین و حذف سوخت‌های فسیلی و کربن، بتوان نیاز جهان را نسبت­به فولاد باکیفیت تامین کرد.

فولاد سنتی و سبز از کیفیت یکسانی برخوردار هستند و تنها تفاوت آنها در میزان کربن و روش مورد استفاده برای تولید این 2 نوع فولاد است.

در روش سنتی برای تولید فولاد از گرما دادن به سنگ ‌آهن، به‌کمک زغال سنگ استفاده می‌شود.

اما برای روش دیگر که هنوز در مرحله تست قرار دارد و به احتمال خیلی زیاد در آینده‌ای نه‌چندان دور جهانی می‌شود، استفاده از سوخت‌های فسیلی کنار گذاشته خواهد شد.

برای تولید فولاد سبز از هیدروژن سبز استفاده می‌شود. در این روش زغال سنگ کاملا حذف شده و به‌جای آن، انرژی‌های تجدیدپذیر مورد استفاده قرار می‌گیرند. سوخت جایگزین برای تولید این فولاد بیومس است.

چرا جهان به سمت عصر تولید سبز می‌رود؟

اگر به ورق ST52 و کاربردهای آن دقت کنیم، متوجه می‌شویم که حذف کربن باعث افت کیفیت فولاد نمی‌شود. در ادامه با این ورق آشنایی بیشتری می‌کنیم.

با توجه به اینکه حذف کربن در ورق‌های فولادی، یکی از راه‌های رسیدن به فولاد سبز است و ورق‌های تولیدشده با درصد کمی کربن کیفیت بسیار بالایی دارند؛ متوجه می‌شویم که انتقال صنعت فولاد به این عصر کار بسیار مفیدی است.

اما این تمام ماجرا نیست و باید به این نکته توجه کرد که صنعت فولاد از عوامل اصلی انتشار کربن است و تقریبا 7 درصد از کربن دنیا توسط این صنایع تولید می‌شود.

نیاز روزافزون جهان به استفاده از فولاد در حال حاضر به اندازه کافی زیاد است، اما رشد آسمان‌خراش‌ها، پل‌ها و دیگر سازه‌هایی که فولاد از متریال اصلی آنها به­حساب می‌آید نیز، روزبه‌روز در حال افزایش است.

این موارد سبب می‌شود در سال‌های آینده نیاز به فولاد، رشد چشم‌گیری داشته باشد. در صورتی که صنایع فولادی بخواهند از روش‌های قدیمی برای تولیدات خود استفاده کنند؛ آلودگی کربن نیز بسیار زیاد خواهد شد.

سازمان‌های جهانی در حال حاضر مالیات‌ کربنی سخت‌گیرانه‌ای وضع کرده‌اند تا دولت‌های مختلف، تمام سعی خود را برای رسیدن به عصر تولید سبز به‌کار گیرند.

همه این موارد باعث شده تا ما در مسیر تولید فولاد سبز با درصد کمی کربن مانند ورق ST52 قرار بگیریم و به‌زودی شاهد عصر جدیدی از تولیدات فولادی باشیم.

قیمت بنزین

ورق ST52 چیست؟

برای شناخت بهتر فولاد سبز بهتر است به معرفی نوعی ورق آلیاژی که با اصطلاح ورق اکسین شناخته می‌شود، بپردازیم. در تولید این فولاد از عناصر خاصی استفاده شده است.

ورق اکسین نوعی ورق سیاه پرکاربرد است که توسط کارخانه فولاد اکسین اهواز تولید می‌شود. البته تنها کارخانه‌ای که صفر تا صد تولید اسلپ تا نورد گرم را انجام می‌دهد، فولاد مبارکه است.

لازم به‌ذکر است که ورق فولاد مبارکه معمولا با درصدهای مختلفی از کربن تولید می‌شود که هر کدام، دارای سختی و کاربرد متفاوتی هستند.

اوکسین اهواز نیز مانند دیگر کارخانه‌ها، شمش را خریداری کرده و با استفاده از روش نورد گرم به تولید ورق اوکسین در مدل‌های مختلف می‌پردازد. یکی از انواع این ورق آلیاژی ST52 است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های ورق ST52می‌توان به وجود عناصری مانند منگنز و سیلیسیم در ترکیبات آن اشاره کرد. همچنین درصد پایین کربن مورد استفاده در این ورق، باعث شده جزئی از فولاد سبز محسوب شود.

ورق آلیاژی ST52 به روش نورد گرم و با توجه به استاندارد بین‌المللیDIN17006  آلمان تولید شده و در 3 نوع رنگی، گالوانیزه و مشکی در بازار موجود است.

برای افزایش مقاومت این فولاد در برابر سایش، عنصر سیلیسیم مورد استفاده قرار گرفته است که در نهایت باعث افزایش استحکام کلی ورق ST52 نیز می‌شود.

منگنز نقشی اساسی در مقاومت فیزیکی آلیاژ دارد و از بروز خشکی ناگهانی در این فولاد جلوگیری می‌کند. در ادامه با کاربردهای این ورق بیشتر آشنا می‌شویم.

ورق ST52 چه کاربردهایی دارد؟

با توجه به ویژگی‌های گفته­شده می‌توان کاربرد این ورق را در صنایعی که تنش‌های کششی بالایی دارند دانست.

همچنین استفاده از ورق ST52در پروژه‌هایی که نیاز به مشخصات فنی دارند مناسب است. زیرا خاصیت شکل‌دهی، ماشین‌کاری و جوشکاری در این ورق، به اندازه کافی بالاست.

به‌طور کلی کاربردهای ورق آلیاژی ST52 را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • در صنایع خودروسازی برای ساخت ماشین
  • قابل استفاده برای ساخت ماشین‌آلات نیمه‌صنعتی و صنعتی
  • قابل استفاده برای ساخت ماشین‌ سنگین
  • قابل استفاده در صنایع کشتی‌سازی (نظامی و غیر نظامی)
  • قابل استفاده برای ساخت لوله‌هایی خاص
  • استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

خرید ورق اسکین ST52

شرکت فولاد سازان راه ابریشم که بیش از 40 سال در زمینه تولید و فروش محصولات فولادی فعالیت دارد؛ مشتاقانه به‌دنبال پیش‌برد مسیر خود به سمت عصر تولید سبز است.

اگر قصد تهیه ورق ST52دارید می‌توانید از طریق شرکت فولاد سازان راه ابریشم این آلیاژ پرکاربرد را خریداری کنید.

قیمت بنزین

جمع‌بندی

ورق ST52 نوعی آلیاژ است که با استفاده از عناصر شیمیایی مانند منگنز و سیلیسیم در ترکیبات آن، سعی شده تا میزان کربن مورد استفاده را تا حد زیادی کاهش دهد.

صنایع فولادی، 7 درصد از کربن موجود در جهان را ایجاد می‌کنند. یعنی در کنار مزایای بسیاری که دارند، باعث به‌وجود آمدن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست می‌شوند.

به‌همین دلیل نیز افراد متخصص در این زمینه سعی کرده‌اند با حذف کربن و استفاده از روش‌های جدید تولید، بدون نیاز به سوخت‌های فسیلی، بتوانند فولادی با همان کیفیت و استحکام تولید کنند.

از آنجایی که فولاد تولیدشده با ویژگی‌های فوق به‌نوعی به حفظ محیط زیست کمک می‌کند، به آن فولاد سبز می‌گویند.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد وسایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد .... 

انتقال صنعت فولاد به عصر تولید سبز

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟