مزایا و معایب ایردراپ کریپتو چیست؟

مزایا و معایب ایردراپ کریپتو چیست؟
مزایا و معایب ایردراپ کریپتو چیست؟

در دنیای پرطرفدار کریپتوکارنسی، عرضه‌کنندگان رمزارزها، برای معرفی و ارائه خود، از روش‌های مختلفی همچون ایردراپ استفاده می‌کنند. این روش تبلیغاتی شیوه‌های مختلفی دارد که درنهایت موجب افزایش اعتبار آن و استقبال توسط معامله‌گران می‌شود. برخی از تحلیل‌گران و کارشناسان بازار ارزهای دیجیتالی، این روش مارکتینگ را بهترین روش برای افزایش اعتبار و قیمت رمز ارزها می‌دانند. با ما همراه باشید تا دربارهٔ این شیوهٔ مدرن تبلیغاتی بیشتر بدانید:

دیگران چه می خوانند:

ایردراپ چیست؟

همان طورک ه در مقاله "Crypto Airdrops چگونه کار می‌کند؟" گفته شد، ایردراپ Airdrop مفهومی در کریپتوکارنسی به معنای توزیع یا اهدای رایگان توکن یا ارز دیجیتالی بین تریدرها به‌عنوان پاداش است. به‌عبارت بهتر می‌توان این‌طور عنوان کرد که این مفهوم نوعی تبلیغ برای یک بلاک‌چین یا پروژهٔ جدید است و هدف از آن، اطلاع جامعهٔ معامله‌گران از وجود یک رمز ارز خاص است. گاهی نیز پیش می‌آید که از سبد هدیه به‌عنوان روشی برای قدرشناسی از کاربران وفادار استفاده شود.

این ارزهای هدیه‌شده معمولاً از طریق سایت سایت سازندهٔ رمز ارز و فروم‌های ارزهای دیجیتال تبلیغ می‌شوند و توکن‌ها به‌طور مستقیم به کیف‌پول‌ کاربران دارندگان آن رمز ارز ارسال می‌گردند. دریافت ارز هدیه معمولاً با شرایط خاصی انجام می‌شود. جهت دریافت هدیهٔ رایگان، کاربر باید حداقل میزانی از توکن را در کیف‌پول خود داشته باشد یا این‌که تریدر باید حتماً کیف‌پول مخصوص به آن ارز را دارا باشد، یا حتی در شرایطی وظایفی مانند انتشار پستی دربارهٔ آن رمز ارز و ارتباط‌گیری با سایر کاربران آن توکن در نظر گرفته می‌شود و بعد از اجرای آن‌ها، ارز دیجیتالی به حساب کاربر واریز می‌گردد. البته برخی از توسعه‌دهندگان توکن‌ها، شرایط دیگری را برای هدیهٔ رمز ارز در نظر می‌گیرند، اما به‌طورکلی می‌توان این‌طور عنوان کرد که هدف توسعه‌گران از انجام چنین کاری، تشویق کاربران و گسترش استقبال از یک رمز ارز خاص است.

هدف از انجام ایردراپ

توسعه‌دهندگان از انجام Airdrop اهداف خاصی دارند که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • اطلاع‌رسانی

شاید بتوان بزرگ‌ترین هدف از پرداخت توکن‌های رایگان به کاربران را، اطلاع‌رسانی دربارهٔ آن ارز دیجیتالی دانست. درواقع زمانی که یک رمز ارز ایجاد می‌شود، توسعه‌گران برای تشویق تریدرها به خرید و فروش آن ارز، آن را به‌صورت رایگان در بین کاربران اهدا می‌کنند.

  • شناخت کاربران

برخی دیگر از توسعه‌دهندگان برای ارائه توکن به کاربران، فرمی را طراحی می‌کنند که تریدرها با تکمیل آن فرم، اطلاعاتی را در اختیار توسعه‌گران قرار می‌دهند. این اطلاعات به طراحان ارزهای دیجیتالی کمک می‌کند تا نیاز کاربر را به‌خوبی شناسایی کرده و بر همان اساس ایرادات احتمالی را برطرف کرده و به کسب اعتبار توکن طراحی‌شده کمک کنند.

  • هدیه به کاربران وفادار

وفاداری به یک ارز مشخص در بین کاربران دنیای رمزارزها بسیار نادر است، چراکه تریدرها فقط به دنبال منفعت و کسب سود هستند و به همین خاطر ارزهای مختلفی را تجربه می‌کنند. در چنین شرایطی برخی از توسعه‌دهندگان رمز ارز پیشنهاد می‌کنند که به‌منظور دریافت توکن رایگان، باید مقدار مشخصی از آن توکن را در حساب کاربری خود داشته باشید و یا این‌که کیف‌پول شما باید از آن ارز دیجیتال پشتیبانی کند. در چنین شرایطی کاربران مجبور به حفظ و نگه‌داری از توکن‌ها می‌شوند که این امر وفاداری آن‌ها را نسبت‌به آن ارز بیشتر می‌کند.

مزایا و معایب دریافت ایردراپ

Airdrop در بازار رمز ارز با اهداف تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی انجام می‌شود. به بیان دیگر برخی از توسعه‌دهندگان برای شناساندن یک رمز ارز خاص در بازار، در ازای انجام فعالیتی خاص و یا به‌صورت قرعه‌کشی تعدادی از یک توکن را به کاربران هدیه می‌دهند. در ادامه مزایا و معایب این روش تبلیغاتی را بررسی می‌کنیم:

  • مزایا

درواقع هدف اصلی از هدیه دادن یک توکن خاص به کاربران، اطلاع‌رسانی دربارهٔ آن ارز دیجیتالی است. با معرفی ارز، تریدرها به استفاده از آن ترغیب می‌شوند و اگر یک توکن با ویژگی منحصربه‌فردی ایجاد شده باشد، روزبه‌روز بر قیمت و اعتبار آن افزوده می‌شود. از طرفی انجام این کار برای تریدرها نیز سودمند خواهد بود، چراکه بدون انجام معامله، به مقدار مشخصی توکن دست پیدا می‌کنند که این امر سود بسیاری را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. به‌علاوه برای دریافت ارز، هیچ‌گونه مبلغی پرداخت نمی‌شود و لازم نیست که از روش‌های محاسباتی برای به‌دست آوردن آن توکن استفاده شود. به عبارتی کاربر بدون انجام هیچ‌گونه فعالیت معاملاتی و بدون پرداخت هزینه و در نظر گرفتن استراتژی، می‌تواند به مقداری توکن دسترسی پیدا کند.

  • معایب

در مقابل مزیت دریافت ایردراپ، معایبی نیز وجود دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به فروش یکجا و ارزان توکن اشاره کرد. درواقع زمانی که کاربر تعدادی ارز دیجیتال را به‌صورت رایگان و به‌عنوان پاداش دریافت می‌کند، این احتمال وجود دارد که برای رسیدن به سود، آن توکن‌ها را به‌صورت یکجا و ارزان به فروش برساند که این قضیه بر اعتبار آن ارز دیجیتالی تأثیر منفی دارد. از دیگر معایب دریافت توکن رایگان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تقلب

تقلب یکی از معایب دریافت توکن‌های هدیه است. در برخی از موارد، بعضی از توسعه‌دهندگان اعلام می‌کنند که در مقابل اجرای یک کار مشخص مانند توئیت زدن دربارهٔ توکن، حاضر به پرداخت مقدار مشخصی ارز دیجیتال هستند. زمانی که کاربر رمز عبور خود را برای دریافت هدیه در اختیار توسعه‌دهنده قرار می‌دهد، حساب کاربری وی هک شده و کیف‌پول او خالی می‌شود. به‌منظور جلوگیری از این اتفاق، توصیه می‌شود که تا حد امکان رمز کاربری خود را در اختیار شخصی قرار ندهید و فقط از سایت‌های معتبر توکن هدیه دریافت کنید.

بی‌ارزش بودن توکن‌ها

از دیگر ایراداتی که می‌توان به دریافت ارز رایگان اشاره کرد، بی‌ارزش بودن توکن‌هاست. درواقع زمانی که یک توکن به‌صورت رایگان در بین کاربران ارائه می‌شود، در ابتدای عرضهٔ آن توکن است که اعتبار و ارزش آنچنانی ندارد و برای رسیدن به سود، باید مقدار زمان زیادی را صرف کرد.

شانس دریافت پایین

در بسیاری از موارد، تعداد توکن‌های هدیه‌شده محدود است و به‌صورت رندوم و قرعه‌کشی و یا تعداد فعالیت‌های مشخص و بالاتر، توکن در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. مجموع این عوامل شانس فرد را برای دریافت توکن کمتر می‌کند.

سخن پایانی

دانستیم که ایردراپ نوعی روش تبلیغاتی برای شناسایی یک ارز دیجیتالی به کاربران دنیای کریپتو‌کارنسی است. انجام این کار برای توسعه‌دهندگان و کاربران سود دارد. توسعه‌دهندگان که با انجام این کار می‌توانند ارزش توکن خود را افزایش دهند و در مقابل تریدرها نیز می‌توانند بدون زحمت، مقداری ارز دیجیتالی به‌دست آورند و به سود برسند.

مزایا و معایب ایردراپ کریپتو چیست؟

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟