جنگل های حرا قشم را قبل از بازدید کامل بشناسید

جنگل های حرا قشم را قبل از بازدید کامل بشناسید
جنگل های حرا قشم را قبل از بازدید کامل بشناسید

جزیره قشم در آغوش دریای نیلگون خلیج فارس قرار گرفته است. جاذبه‌ها و شگفتی‌های قشم دیگر مثل قبل بر هیچ‌کس پوشیده نیست. تصاویر طبیعت خاص و دیدنی‌های این جزیره‌ بی‌نظیر را بدون شک می‌توانید در همه جای فضای مجازی مشاهده نمایید. به همین خاطر هم است که این جزیره برای کسی دیگر ناشناخته نیست. هر شخصی تا به حال برای یک بار هم که شده به سفر به جزیره فکر کرده است. نسیم گرم در کنار دریا، تفریحات متنوع آبی، بازدید از دیدنی‌های بکر و حتی خرید از بازار برای شما قطعا لذت‌بخش خواهد بود. پس اگر می‌خواهید میهمان جزیره شوید هرچه سریع‌تر نسبت به رزرو هتل قشم اقدام کنید.

جزیره قشم پر از جاذبه‌های شگفت‌انگیزی است که با دیدن آن، انگشت به دهان خواهید ماند. جنگل های حرا قشم که از منحصربه‌فردترینه این جاذبه‌هاست موضوع این مقاله می‌باشد. پس اگر شما هم مشتاق هستید تا بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

دیگران چه می خوانند:

 

معرفی جنگل های حرا قشم

جنگل دریایی بسیار زیبا و فوق ‌العاده طبیعی، در استان هرمزگان وجود دارد. این جنگل، با برخورداری از چشم‌انداز و منظره طبیعی، هر ساله میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری است. جالب است بدانید که جنگل‌ های حرا قشم را، با نام جنگل‌های مانگرو نیز می‌شناسند. در زمان مد دریای نیلگون خلیج فارس، تاج درختان از آب بیرون آمده و منظره‌ بسیار خاصی را رقم می‌زند. دیدن این منظره برای هر گردشگری جالب خواهد بود. جنگل های حرا قشم با داشتن 22 هزار کیلومتر وسعت، دارای ظاهری فوق‌العاده در سواحل خلیج فارس و دریای عمان هستند. این جنگل‌ها از جمله پدیده‌های کمیاب طبیعی و بکری می‌باشند که قطعا در زمینه گردشگری برای توریست‌ها، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. خوب است بدانید جنگل حرا تحت حفاظت کامل قرار دارد. 2400 هکتار از جنگل‌های حرا در سواحل شمالی و غربی 60 کیلومتری جزیره قشم واقع شده‌اند. درختان این جنگل‌های فوق‌العاده در تمام طول سال سبز هستند و طول آن‌ها 3 تا 6 متر می‌شود. باید بدانید که در طی میلیون‌ها سال این درختان، سازگاری مناسبی با آب شور یافتند. درختان جنگل حرا از آب شور این منطقه تغذیه کرده و با دفع نمودن نمک آن، آب را به‌گونه‌ای طبیعی شیرین می‌کنند. این موضوع از جمله دلایل شهرت این درختان است.

درختان و گیاهان جنگل حرا قشم

یکی از ویژگی‌های مهم جنگل های حرا قشم، ساختار گیاه‌شناسی و زیست‌شناسی خاص آن است. اما شاید یکی از سوالاتی که برای افراد پیش بیاید آن است که حرا به چه معناست؟

حرا با نام علمی Avicennia marina شناخته می‌شود. این نوع، گونه‌ای از گیاهان شورپسند می‌باشد. خوب است بدانید، کلمه انگلیسی Avicennia برگرفته شده از نام دانشمند معروف و تاثیرگذار ایرانی ابن سینا است.

براساس افسانه‌های قدیمی گیاه حرا از اشک چشم آدم رشد کرده است. علت آن نیز روییدن و رشد کردن گیاهان آن ناحیه در آب شور می‌باشد.

جنگل حرا با اسم جنگل دریایی هم شناخته می‌شود چراکه گیاه حرا با آب های شور سازگار است. جنگل حرا این امکان را دارد تا آب شور را تصفیه کرده و از آن برای رشد خود استفاده نماید. در واقع پوست درختان دارای خاصیت تصفیه‌کنندگی هستند. به عبارتی پوست درختان می‌توانند آب شور را به آب شیرین تبدیل کنند. خوب است بدانید وسعت جنگل دریایی حرا تقریبا ۹۰۰۰ هکتار می‌باشد. همینطور جنگل دریایی حرا با امتدادی حدودا ۱۵۰ کیلومتری بخش اغظمی از جزیره قشم را تشکیل داده است.

جالب است بدانید که این گیاهان دارای گلبرگ‌های چند میلی‌متری هستند و همچنین گل‌های آن‌ها اندازه کوچکی دارند.

صصصصصثثث

گیاه شگفت انگیز حرا

گیاه حرا بسیار جالب است چراکه دانه‌های این گیاه برروی درخت رشد کرده و به نهال تبدیل می‌گردد. سپس گیاه بر روی زمین می‌افتد و به صورت درختی مستقل رشدش را ادامه می‌دهد.

جنگل های حرا قشم از جذابیت خاص و فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. چراکه با فرورفتن درختان سرسبز آن در آب، سطح آب کاهش پیدا می‌کند و گردشگران شاهد صحنه‌ای منحصربه‌فرد خواهند بود. بطوری که گویا جنگلی از سطح آب بیرون زده است.

تماشای این صحنه همچون تماشای فیلم‌های علمی‌تخیلی می‌باشد. علت علمی پدید آمدن این صحنه جزر و مد آب می‌باشد. در حقیقت هنگام جزر آب، درختان از آب بیرون می‌آیند و هنگام مد آب درختان تا نیمه در آب فرو خواهد رفت.

این جنگل زیبا متشکل از درختان سرسبزی می‌باشد، که گویا در میان انبوهی از چوب رشد نموده‌اند. به عبارتی این چوب‌ها ریشه درختانی می‌باشد که وارونه هستند. این چوب‌ها این امکان را دارند تا آب شور دریا را به آب شیرین تبدیل نمایند، بدون آن که رشدشان متوقف گردد.

از جمله علل رشد خوب درختان جنگل های حرا قشم، شرایط آب و هوایی مناسب آن منطقه است. چون آب و هوای استوایی یکی از دلایل مهم در رشد درختان می‌باشد. از همین رو ارتفاع درختان جنگل حرا تقریبا به ۳ تا ۶ متر می‌رسد. همینطور درختان حرا عمر طولانی نیز دارند و در تمام فصول دارای شاخ و برگ سبز می‌باشند. شاید به همین خاطر هم باشد که نام دیگر آن جنگل همیشه بهار است. بد نیست بدانید که پوشش گیاهی این جنگل جالب و منحصر‌به‌فرد، درختان چندل و حرا آن است.

قققققققققققق

ساعت بازدید از جنگل حرا قشم

اگر به دنبال بازدید از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری ایران هستید، فرصت بازدید از جزیره قشم را از دست ندهید. با سفر به قشم، شانس بازدید از هفت جاذبه گردشگری عجیب ایران را باهم خواهید داشت. جنگل‌های حرا در کنار جاذبه‌های فوق‌العاده قشم نظیر غار خربس، دره ستارگان و تنگه چاهکوه یکی از این عجایب شگفت انگیز قشم محسوب می‌شود.

خوب است بدانید در جنگل های حرا قشم هر ۶ ساعت یک بار شاهد جزر و مد خواهید بود. بنابراین اگر در آن زمان قایقی در آب حرکت کند، احتمال دارد گیر بیفتد. البته خبر خوش آن است که مردم بومی و قایق ران‌ها از زمان جزر و مد آب آگاه هستند. بنابراین ساعت بازدید از جنگل حرا بستگی به زمان جزر و مد آب دارد. عموما ساعت بازدید از جنگل های حرا قشم یا مانگرو ساعت ۸ صبح تا ۷ شب می‌باشد.

فففففففففففف

جاهای دیدنی و اقامتگاه های نزدیک به جنگل حرا قشم

از مناطقی که نزدیک به جنگل های حرا قشم هستند، می‌توان روستای طبل، روستای هفت رنگو و روستای سهیلی را نام برد.

در این سه روستایی که نزدیک به جنگل قرار دارند، اقامتگاه‌ها و رستوران‌های باکیفیتی وجود دارد. گردشگران می‌توانند از این امکانات به خوبی استفاده کنند.

برای نمونه اقامتگاه بوم گردی شریفی، در روستای هفت رنگو واقع شده است. در روستای طبل اقامتگاه بوم گردی و رستوران نا خدا امینی قرار دارد.

قطعا پس از بازدید از مناظر فوق‌العاده جنگل حرا قشم به اندکی استراحت نیاز دارید. شما می‌توانید از اقامتگاه‌هایی که معرفی کردیم و یا هتل‌های موجود در جزیره قشم بهره‌مند گردید.

هرچند برای استراحت نیازی نیست حتما به اقامتگاه‌های بوم گردی و یا هتل بروید. شما می‌توانید اطراف جنگل کمپ بزنید. لذت بردن از تماشای چشم‌اندازهای بی‌نظیر جنگل حرا قشم یکی از مزیت‌های کمپ است.

بد نیست بدانید که اکثر مسافرانی که از جنگل های حرا قشم دیدن می‌کنند، در هتل‌های این جزیره اقامت دارند.

هم چنین تورهای متنوعی در جزیره قشم برگزار می‌شود. گردشگران جزیره این امکان را دارند تا برای رزرو تور جنگل حرا در سایت‌های معتبر ثبت نام نمایند. دقت داشته باشید که این تورهای گردشگری تمام امکانات موردنیاز برای یک سفر خوب را در اختیارتان قرار خواهد داد. شما می‌توانید با رفتن به جنگل حرا از این منطقه باشکوه و شگفت‌انگیز لذت ببرید.

غغغغغغغغغغغغ

جاذبه‌های جنگل های حرا قشم

توجه داشته باشید که وقتی به اسکله سهیلی جزیره قشم وارد می‌شوید، تنها به دیدن جنگل حرا نمی‌روید. شما می‌توانید با تهیه بلیت با قایق‌‌های موتوری در میان و اطراف جنگل حرا بگردید و کلی خوش بگذرانید. راستی بسیاری از قایق‌رانان از بومیان محلی جزیره و اعراب ایرانی منطقه می‌باشند. مردم منطقه، علاقمندند تا با لهجه شیرین جنوبی خود با شما درباره منطقه صحبت کنند. پراکندگی که جنگل حرا دارد در منطقه میان بندر لافت تا روستای طبل است. این پراکندگی در شمال غربی جزیره قشم متمرکز شده.

شما هم به پرنده‌نگری و تماشای این موجودات زیبا علاقمند هستید؟ همانطور که می‌دانید جنگل حرا در یک منطقه سرسبز در بین خشکی و دریا در محدوده‌ای وسیع قرار دارد. از این رو این جنگل میزبان پرندگان مهاجر در طول فصل‌های سرد سال می‌باشد.  فصول پاییز و زمستان زمان بسیار خوبی برای سفر به جنگل حرا و مشاهده این پرندگان که در حالت عادی نمی‌شود دید است. مرغ دریایی، مرغ ماهی خوار، حواصیل، مرغ گل خوار و لک لک از دسته پرندگان باهوش این منطقه به شمار می‌آیند. همانطور که پیشتر گفتیم از مناطق نزدیک به جنگل‌های حرا روستای طبل، روستای سهیلی  و روستای هفت رنگو می‌باشد. این روستاها  را به عنوان جاذبه‌های این منطقه نیز می‌شناسند. در این روستاها اقامتگاه‌های بومگردی و رستوران‌هایی با غذاهای لذیذ سنتی و دریایی پیدا خواهید کرد. در روستای طبل اقامتگاه بومگردی و رستوران ناخدا امینی قرار دارد. اقامتگاه بومگردی شریفی در روستای هفت رنگو واقع شده که از جمله جاذبه‌های جزیره بشمار می‌آید. البته اکثر توریست‌هایی که به این منطقه می‌آیند در شهر قشم و هتل‌های آن اقامت می‌کنند.

غغغغغغغغغععع

حرا و محل سکونت جانوران

درختان حرا محل سکونت اکثر پرندگان مهاجر مناطق گرمسیری است. از جمله این پرندگان باید به اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل بزرگ، حواصیل هندی، سلیم خاکستری، کفچه نوک تیز، گیلانشاه و کاکائی اشاره داشت. در کنار این پرندگان، ماهیان و نرم‌تنان و سخت‌پوستان بسیاری نیز در میان جنگل‌های سرسبز حرا زندگی می‌کنند.

خوب است بدانید حجم آب دریا ثابت نیست. هنگامی که جریان آب ثابت می‌باشد عمق آب اطراف جنگل های حرا قشم حدود یک و نیم است. در هنگام مد این عمق به بیش از ۴ متر می‌رسد، تا آنجایی که درختان جنگل‌های حرا به زیر آب روانه می‌شوند. بسته به اینکه در این شرایطی ماهیان بیشتری در این ناحیه جمع می‌شود، بسیاری از ماهیگیران فرصت را غنیمت می‌شمرند. آن‌ها در هنگام مد به آب زده و ماهیان این منطقه را صید می‌کنند. هنگامیکه جزر در دریا اتفاق می‌افتد، افرادی که از ماجرا اطلاعی ندارند تصور می‌کنند این درخت‌ها در زمینی خشک رشد می‌کنند.

ععععععععععع

جنگل های حرا در زمستان

همانطور که پیشتر نیز اشاره داشتیم در زمستان جنگل‌ های حرا قشم محل سکونت پرندگان مهاجر می‌باشند. به همین خاطر جنگل های‌ حرا نه تنها از لحاظ  طبیعی بلکه از بعد جانوری هم بسیار پراهمیت است. باتوجه به اهمیت و ضرورتی که جنگل حرا از نظر مسائل زیست‌محیط دارد، این جنگل تحت حفاظت سازمان‌های متعدد و ذی‌ربط قرار دارد.

ثبت ملی و جهانی جنگل های حرا

باتلاش‌هایی که  در جهت حفظ جنگل های حرا قشم صورت گرفته، این جنگل‌ها تحت عنوان منطقه حفاظت شده ملی، ذخیره‌گاه زیست کره و تالاب بین المللی در ایران مورد ثبت ملی قرار گرفته‌اند. شایان ذکر است، این جنگل‌ها با عنوان ذخیره‌گاه زیست کره هم در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. به همین خاطر از لحاظ بین‌المللی هم در راستای حفظ آن اقداماتی صورت گرفته‌است.

بهترین زمان سفر به قشم

یکی از موضوعاتی که هنگام سفر لازم است مورد توجه قرار گیرد دانستن آب‌وهوای مقصد است. پیش از سفر به قشم، شناخت آب و هوای آن قطعا مهم و حائز اهمیت خواهد بود. در واقع هواشناسی قشم با دقت به موقعیت جغرافیایی و پوشش گیاهی این ناحیه امکان‌پذیر خواهد بود. در حقیقت آب و هوایی که در این جزیره وجود دارد، یک آب و هوای گرم و خشک می‌باشد. در کنار خشکی، هوا از رطوبت بسیار خوبی نیز برخوردار است. در برخی از ماه‌های سال این رطوبت به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. متوسط دمای این جزیره معمولا در حدود ۲۷ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. حداقل و حداکثری که دمای روزانه دارد، حدود ۱۷ و ۳۵ درجه سانتی‌گراد است. گرم‌ترین ماه‌های سال به تابستان در اوایل شهریور مربوط می‌شود. سردترین ماه‌های سال نیز به ماه‌های دی و بهمن تعلق دارد. دی و بهمن از جمله سردترین روزها را از نظر هواشناسی با خود به همراه دارند. حداکثر و حداقل دمای مطلق جزیره را می‌توان 46 و 16 درجه سانتی‌گراد تخمین زد. باتوجه به آب و هوای گرم مناطق جنوبی ایران، توصیه می‌کنیم بهترین زمان را جهت سفر به جنگل حرا انتخاب نمایید. به عبارتی پیشنهاد ما اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار است که شرایط آب و هوایی منطقه مناسب می‌باشد.

هوای قشم ازگرمای زیادی برخوردار است. چنانچه در فصول بهار یا تابستان به این جزیره سفر می‌کنید بدون شک با چالش‌های گوناگونی مواجه خواهید شد. زمان مناسب جهت سفر کردن به قشم و بازدید ازجنگل های حرا قشم معمولا فصل‌های پاییز و زمستان است. در این فصول که هوا در کل کشور سرد است، در منطقه قشم نرمال می‌باشد. در این فصول شما این امکان را دارید تا با آسودگی‌خاطر علاوه بر حرا از تمام جاذبه‌های تفریحی قشم بازدید کنید. لذت سفر به قشم در این فصول دوچندان خواهد شد.

جنگل حرا زیستگاه آبزیان و پرندگان

جنگل های حرا قشم که در سواحل جنوبی ایران قرار دارد، زیستگاه مطلوبی برای انواع مختلف آبزیان، پرندگان و دوزیستان می‌باشد. از پرندگان باید به پلیکان، مرغابی، مرغ ماهیخوار، حواصیل، لک لک  و مرغ دریایی و از ماهی‌ها به شیلو، کلینگ (نوعی صدف)، خرچنگ و مار دریایی  و انواع مختلف قورباغه اشاره داشت.

به همین خاطر هم است که به جنگل‌ های حرا قشم، ۳ نام جهانی داده‌اند. منطقه حفاظت شده بین المللی، ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین المللی ازجمله این اسامی است. جالب است بدانید که ۸۰ درصد آبزیان خلیج فارس دوران تخم‌ریزی خود را در این ناحیه سپری می‌کنند. جنگل حرا یکی از اکوسیستم‌های حیات وحش دریایی قشم شناخته می‌شود که در این فرایند نقش پررنگی دارد.

جغرافیای جنگل حرا قشم

منطقه حفاظت ‌شده حرا یا همان جنگل حرا و تالاب بین‌ المللی خور خوران؛ مجموعه جنگل‌های سرسبز ساحلی مانگرو یا حرا هستند.  این جنگل‌ها در استان هرمزگان در حوالی جزیره قشم، بندر پل، جزیره هرمز و بندر خمیر واقع شده‌اند. مساحت جنگل‌ های حرا قشم در ایران بطور کلی  ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده و مساحت حوزه جزیره قشم ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار محاسبه شده است. این جنگل‌ها منطقه وسیعی را پوشش داده‌اند.

این مناطق دارای تنوع زیستی بالایی هستند و افراد زیادی را هر ساله برای تماشا به سوی خود جلب می‌نمایند. جنگل حرا در اصل از جمله نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران محسوب می‌شود.

مناطق حراخیز ایران شامل جاسک چاربهار، تیاب، کناره‌های شمالی و غربی جزیره قشم می‌شوند. در زمین‌هایی که اطراف خورتیاب قرار دارد، از حدود ۳ کیلومتری بندر تیاب میناب، بوته‌های حرا مشاهده می‌شود. طولی که خورتیاب دارد، ۷ مایل دریایی است. در ۲ سمت خور جاسک و در چابهار هم حراهایی به شکل پراکنده وجود دارد. با این حال بهترین نوع حرا از لحاظ رشد ارتفاع و میزان تجمع، در جنوب ایران قرار دارد. این جنگل‌ها در منطقه قشم؛ میان سواحل قشم، که به جنگل حرا معروف می‌باشد، قرار دارد. به عبارتی جایی که شما به آسانی می‌توانید با سفر به قشم از آن دیدن نمایید.

جنگل های حرا قشم همانند جزایر ناز و غارهای خربس قشم از جمله عجایب هفتگانه فوق‌العاده قشم است. حرا در کنار جزیره هنگام و زیارتگاه شاه شهید قشم از جاذبه‌های ناب قشم به شمار می‌آید. جنگل حرا برای شما که تمایل دارید از جاذبه‌های طبیعی بازدید کنید، فرصت بسیار مناسبی است. اگر می‌خواهید سفری بی عیب و نقص داشته باشید می‌توانید با تور قشم به آنجا سفر کنید.  با برنامه‌ریزی که تور انتخابی شما دارد، از این منطقه دیدن حاصل نمایید و اوقات خوشی را بگذرانید.

زیست شناسی مربوط به جنگل های حرا قشم

حرا درختی می‌باشد که زیستگاه آن در آب شور دریا قرار دارد. هنگام مد دریا درختان حرا تا گلوگاه در آب فرو می‌روند. درخت حرا از خاصیت تصفیه‌کنندگی برخوردار است. این خاصیت در پوست این درخت وجود دارد؛ به همین خاطر بخش شیرین آب دریا را جذب می‌کند و نمک آن را دفع می‌نماید. باتوجه به مساعد بودن شرایط اکولوژی جنگل‌های حرا، می‌توان آن‌ها را زیستگاهی مناسب برای پرندگان مهاجر از نواحی گرمسیری دانست.

در بندرعباس به این گیاه حرا، در بلوچستان تمر و در سایر نقاط تول خطاب می‌شود. به عربی هم اسم آن را شوری و شوره نام‌گذاری نمودند. حرا، به عنوان گیاهی از تیره شاه پسند است. دانه آن روی درخت مادر رشد کرده و نهال تولید می‌نماید. سپس از درخت جدا شده و درون مرداب می‌افتد. جنگل های‌حرا روی دریا و آب شور قرار دارند و این سازش با آب شور و وضعیت نامطلوب، یک گیاه استثنایی از حرا ساخته ‌است.

گیاهان حرا، دارای برگ‌هایی به شکل بیضی هستند که روی آن‌ها سبز و براق است و پشت برگ‌ها هم به رنگ سفید یا خاکستری می‌باشد. طولی که این برگ‌ها دارند تقریبا ۵ تا ۵/۷ سانتی‌متر است. میوه حرا، بادامی شکل بوده و به یک خامه باریک می‌رسد.

در حالت عادی سطح آب این جنگل تقریبا ۱ و نیم متر است. با این حال هنگام مد دریا؛ درختان این جنگل به زیر آب رفته و هجوم ماهی‌ها در حالت مد، آن ناحیه را به مکانی مناسب جهت ماهیگیری تبدیل می کند. هر ۶ ساعت یک بار حالت جزر و مد در این جنگل‌ها روی می‌دهد. خوب است بدانید در حالت جزر، به نظر می‌رسد که این درختان در زمینی خشک رشد نموده‌اند.

خواص دیگر جنگل حرا قشم

گل حرا دارای سایز بسیار کوچکی است. در واقع به خاطر کوچکی نامعلوم می‌باشد. این گل ۴ گلبرگ دارد و رنگ آن طلایی است. طول هر گلبرگ بیشتر از چند میلی‌متر نیست. گل حرا دارای عطری شیرین و خنک بوده که تا شعاع چند متری اطراف آن پراکنده می‌گردد. گیاه حرا به عنوان علوفه برای خوراک چهار پایان مورد استفاده بومیان محلی است.

از پوست حرا برای درمان جذام استفاده می‌کنند. شیره درون آوندهای حرا هم بر بیماری خشکی که بیماری پوستی شایع در منطقه هرمزگان می‌باشد تاثیر تحسین برانگیزی دارد. برای تهیه چسب تخته و خمیر چوب، در صنعت نیز از این گیاه بهره می‌برند.

جنگل های حرا قشم در کنار پارک کروکودیل قشم یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی قشم است که دو نوع تفریح مفرح رو برای شما فراهم می‌کند. قشم جزیره‌ای با دیدنی‌های طبیعی و بکر بوده که خاطره‌ای خاص از یک سفر را برای شما خواهد ساخت. این جزیره بی‌صبرانه منتظر شماست!

ععععععععععهههههههههه

خصوصیات جنگل حرا که باید بشناسید

با رسیدن ماه خرداد گل‌های زرد یا سفید در میان شاخ و برگ‌های سبز رنگ و سرزنده درختان حرا ظاهر خواهند شد. این برگ‌های همیشه سبز دارای قاعده‌ای باریک و به شکل بیضی هستند. به‌علاوه از میوه‌هایی بادامی‌شکل برخوردارند که در تابستان می‌رسند. این میوه‌ها پس از گذشت مدتی در آب‌ها می‌افتند و پس از آنکه به نواحی ساحلی رسیدند، ریشه می‌زنند. همینطور دانه‌ها که برروی درخت جوانه می‌زنند، با گذشت زمان از پایه مادری جدا خواهد شد و به پایین می‌افتند. پس از آن لابه‌لای گل‌ولای فرو می‌رود و از آن‌ها نهال جدیدی سر بر می‌آورد. با توجه به این روش‌ها تعداد درختان جنگل حرا  هرساله افزایش می‌یابد و در این ناحیه جنگلی زیبا تکثیر پیدا می‌کند.

درختان جنگل های حرا قشم دارای ریشه‌هایی کوتاه با تعدادی ریشه فرعی هستند، که تقریبا 30 سانتی‌متر رشد می‌کنند‌. این ریشه‌ها این امکان را دارند تا با شرایطی که هر درختی در آن خشک می‌شود، یعنی سواحل جزر و مدی و شوری آب دریا سازگاری یابد. در آب‌های این جنگل، جزر و مد هر 6 ساعت یک بار روی می‌دهد.  در این حالت بیننده احساس می‌کند، درختان بر روی خشکی رشد کرده‌اند. به همین خاطر هم است که در دسته مقاوم‌ترین نمونه‌های گیاهی می‌باشند. بومیان جزیره قشم می‌توانند تا حوالی بندر خمیر، جزیره هرمز و بندر پهل غذای دام، زغال، خمیر کاغذ، چوب و... خود را از این جنگل‌ها گردآوری کنند. همینطور درون ‌آوندهای درختان شیره‌ای جاری می‌باشد که برای درمان انواع بیماری‌های پوستی در هرمزگان کاربرد دارد.

هههههههههههههخ

پس از گشت‌وگذار در حرا چی بخوریم؟

قشم تنها با جاذبه‌های طبیعی و بکرش شناخته نمی‌شود. بلکه این جزیره فرهنگی غنی دارد که در کنار مردمان خون‌گرمش می‌تواند خاطره‌انگیزترین سفر را برایتان بسازد. پس از یک روز پر از ماجراجویی در دل جنگل‌های بکر و بی‌نظیر حرا، وقت غذا خوردن می‌رسد. اگر نمی‌دانید در جزیره قشم باید چی ‌بخورید ادامه مطلب را حتما موردتوجه خودتان قرار دهید.

زیبون قشم

جهت تهیه‌ی این غذای لذیذ سیب‌زمینی‌ها را به صورت درشت و خلالی سرخ می‌کنند. به ماهی ادویه و زردچوبه می‌زنند و در روغن کافی سرخ می‌کنند. پیاز خردشده را با گوجه‌فرنگی که رنده ‌شده است تفت می‌دهند. در انتها داخل قابلمه روغن می‌ریزند و روی آن نان محلی توموشی قرار داده و مواد را برروی نان می‌ریزند. سپس برنجی که پخته شده است را روی مواد ریخته و اجازه می‌دهند تا دم بکشد.

کلمبا  قشم

این غذای لذیذ از گندم پرک شده، ماهی، سبزی شامل گشنیز و شوید خرد شده تهیه می‌گردد. بومیان قشم گندم‌هایی که پرک شده‌اند را در آب جوش می‌ریزند تا در نهایت قوام بیایند. ماهی‌ها را نیز در آب نمک و زردچوبه به جوش می‌آورند تا استخوان‌هایش را جدا نمایند. سپس نوبت به گوشت ماهی می‌رسد تا آن را با سبزی مخلوط کرده و به گندم در حال جوش بیفزایند. این غذا را قشمی‌ها با روغن حیوانی تهیه می‌کنند و در زبان محلی نام این روغن جونون یا روغن خوب است.

موفلک قشم

جهت پخت این غذا در دیگ گندم یا جوی پرک شده را برشته می‌کنند تا در نهایت رنگ آن قهوه‌ای گردد. سپس این گندم‌ها را همچون برنج در آب خیس می‌دهند. سپس آن‌ها را در آب نمک و زرچوبه ماهی‌ها می‌جوشانند تا استخوان‌های آن جدا گردد. گوشت ماهی‌ها را می‌کنند و به همان آبی که جوشانده بودند، دوباره اضافه می‌کنند. هنگامیکه آب به جوش آمد، گندم‌های خیس‌شده را به غذا می‌افزایند تا کاملا آب آن بخار گردد و دم بکشد.

عنکاس خشک شده قشم

عنکاس یا همان ماهی مرکب را پس از تمیز نمودن به شکل ورقه‌های نازک و بلند برش می‌دهند و مقابل آفتاب آویزان می‌نمایند. اینگونه کاملا خشک می‌شوند. برای این امر نیاز به حداقل ۱۰ روز زمان است. پس از آن که ماهی‌ها خشک شدن، آن‌ها را برروی ذغال یا شعله‌ی گاز کباب می‌کنند. بعد آن را می‌کوبند تا اینگونه بافت گوشت آن از هم باز شود. در انتها روی گوشت ماهی لیمو می‌ریزند و با خرما صرف می‌کنند.

نان توموشی قشم

این نان محلی بسیار نازک را قشمی‌ها به همراه سس مخصوصی آماده می‌کنند. تخم‌مرغ و پنیر را در این نان ریخته و همزمان با نان می‌پزند.

برنج دیشو قشم

جهت تهیه‌ نمودن این غذا اندکی شیره‌ی خرما را در آب حل می‌کنند تا رقیق گردد؛ سپس آن را برروی گاز قرار می‌دهند تا به جوش آید. در این محلول برنج خیسانده شده را می‌ریزند تا آب آن بخار شود و برنج دم بکشد. این برنج را به همراه ماهی برشته میل می‌شود.

هواری چکو میگ یا پلو بچه میگو قشم

هواری چکو میگ یا لارو خشک‌شده میگو از جمله غذاهای بومی محلی قشم بوده که بسیار خوشمزه است. این نوع میگو را باید در زمان تخم‌ریزی در جنگل حرا صید ‌کنند. پس از آن که آن‌ها را در آب دریا جوشاندند، خشک می‌کنند و به بازار می‌آورند. جهت تهیه‌ نمودن این غذا میگوی خشک را خیسانده و پوست آن را می‌کندند بعد از آن که پیاز را اندکی تفت دادند، میگو را به آن می‌افزایند. بعد از آنکه میگوها بطور کامل سرخ شد، زردچوبه و بعد اندکی آب می‌افزایند. به غذا عدس آب‌پز با ۲ استکان آب داغ اضافه می‌شود. پس از جوش آمدن آب، برنج از پیش خیس‌شده را به غذا اضافه کرده تا اب آن بخار شود و برنج دم بکشد.

جمع‌بندی

اجازه بدید این مطلب را با یک پرسش تمام کنیم! آیا علاقمندید به یکی از عجیب‌ترین جزایر گردشگری استان هرمزگان سفر کنید؟ پس حتما قشم را در لیست سفر خود بگنجانید. قشم، این جزیره منحصربه‌فرد را می‌توان به عنوان جزیره شگفتی‌ها و عجایب بی‌نظیر یاد کرد. طبیعت، با قدرت فرسایش عجیبش خالق پدیده‌های شگرفی در این جزیره بوده است. دیدنی‌های قشم تنها به طبیعت خاص آن نظیر دره ستارگان، تنگه چاه‌کوه، غار خربس، جزایر ناز و جنگل حرا منحصر نیست. فرهنگ بومی منطقه همانند لباس‌های محلی و صنایع دستی هم در این جزیره قابل‌توجه است. در برنامه‌ریزی سفرتان حتما قشم را به خاطر داشته باشید. به قشم سفر کنید و از این همه شگفتی به وجد بیایید.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد ..... 

جنگل های حرا قشم را قبل از بازدید کامل بشناسید

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟