آشنایی با فولاد St37

آشنایی با فولاد St37
آشنایی با فولاد St37

 دامنه کربن موجود در فولاد St37بین ۰.۱۲ تا ۰.۲۵ است و همین هم باعث به وجود آمدن مشخصات مکانیکی خوب در فولاد St37شده است. از خصوصیات آن نیز می‌توان به شکل‌پذیری مطلوب، عدم تردی بعد از جوشکاری و مقاومت بالا در برابر تست ضربه اشاره نمود.

فولاد St37 چیست؟

دیگران چه می خوانند:

فولاد St37 در دسته فولادهای ساختمانی و زیر مجموعه فولادهای غیر آلیاژی قرار دارد.

دو حرف St نشان‌دهنده این هستند که این فولاد در بخش ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد و همچنین برای طراحی نمودن بخش‌های صنعتی مثل مخازن فشارقوی نیز کاربرد دارد.

البته اگر کاربرد فولاد برای کار در بخش‌های صنعتی باشد به‌جای دو نشانه St از p استفاده می‌شود. این فولاد بر اساس استاندارد DIN17006 ساخته‌شده و دارای استحکام کششی بالایی است. میزان استحکام کششی این فولاد ۳۷ کیلوگرم بر میلی‌متر مربع است و در کارخانجات بیشتر به حالت ورق سیاه تولید می‌شود.

این فولاد کم کربن خواص شکل‌پذیری سرد، برشکاری راحت و جوشکاری عالی دارد؛ بنابراین می‌توان گفت که هم انعطاف‌پذیری و هم استحکام مطلوبی دارد، اما برخی از فولادهای سخت مثل میلگرد St52 انعطاف‌پذیری خوبی ندارند.

خواص مکانیکی فولاد St37

استحکام کششی این فولاد به‌صورت طبیعی ۳۷ کیلوگرم بر میلی متر مربع یا همان ۳۶۳ مگاپاسکال است. از جمله عواملی که باعث تغییر استحکام و خواص فولاد ها می شوند، می‌توان به عملیات حرارتی، سخت کاری سطحی یا عملیات فولادسازی اشاره کرد. در این قسمت با بررسی مشخصات مکانیکی این آلیاژ فولادی که بر اساس استاندارد DIN EN 10025-2 تولید شده، در خدمت شما هستیم.

   

حداقل تنش تسلیم (Mpa)

استحکام کششی (Mpa)

235

510-360- 340-360

خواص شیمیایی فولاد St37

فولاد St37 به دلیل دارا بودن مقادیری از فلزات متعدد مانند سیلیسیوم و منگنز خاصیت ماشین­کاری دارد. به همین خاطر در ساخت قطعات مورد نیاز در صنایع از آن استفاده می‌شود و طی عملیات حرارتی و ماشینکاری خواص مکانیکی این فولاد را افزایش می دهند. ترکیب گوگرد با منگنز در این فولاد از تشکیل FeS جلوگیری می کند که خود یک ترکیب نامطلوب و ترد است.

در ادامه جدول خواص شیمیایی این فولاد را مشاهده می کنید. با توجه به اینکه این فولاد به شکل ورق تولید می‌شود، در جدول خواص مکانیکی میزان تنش تسلیم کربن و همچنین درصد ترکیبات شیمیایی برای ضخامت هایی معادل کمتر از ۱۶ میلی متر تعیین شده‌اند. مقدار استحکام کششی نیز برای ضخامت های کمتر از ۳ میلی متر محاسبه شده اند

مس Cu

نیتروژن N

فسفر P

گوگرد S

منگنز Mn

سیلیسیوم Si

کربن C

0.6

0.014

0.045

0.045

1.5

-

0.19

کاربرد فولاد St37

با توجه به اینکه این نوع از فولاد به شکل های مختلفی مانند لوله، تیرآهن، ورق، نبشی و میلگرد تولید می‌شود، کاربردهای گوناگونی در صنایع ساختمان سازی دارد و بیشتر در ساخت اسکلت فلزی سازه ها مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین با توجه به شکل ظاهری انواع مختلف فولاد St37 به صورت ورق، میلگرد، نبشی، لوله و ... کاربرد دارند، در ادامه به کاربرد اشکال مختلف این فولاد اشاره می‌کنیم.

  • ورق

ورق St37 همان ورق سیاه است که برای ساخت مقاطع فولادی مانند نبشی، میلگرد، پروفیل و تیرآهن از آن استفاده می‌شود. این نوع از برق در صنایع خودرو سازی نیز برای ساخت بدنه خودرو کاربرد دارند. همچنین برای تولید لوازم خانگی مثل لباسشویی یا یخچال و یا دستگاه های صنعتی نیز از این نوع ورق استفاده می‌شود. برای ساخت صفحات مشبک، ستون های ساختمان و ... نیز کاربرد دارد.

با توجه به کاربردهای فراوان این نوع ورق می‌توانید برای خرید ورق آهنی تجارت آلیاژ از طریق مراجعه به وب سایت فروشگاهی این مجموعه مراجعه کنید. شرکت تجارت آلیاژ پیشرو تأمین کننده مواد اولیه فلزی به خصوص انواع مختلف فولادهای آلیاژی و زنگ نزن با ارائه خدمات و محصولات با کیفیت و ارزان در بازار کشور مشغول به فعالیت است. از اهداف اصلی این مجموعه کاهش هزینه ها و ارائه محصولات از تولید به مصرف است. به همین خاطر با حذف واسطه ها شکل های مختلف فولاد St37 را در اختیار مشتریان قرار می دهد.

  • نبشی

همانطور که اشاره کردیم این نوع از فولاد دارای شکل های مختلفی است و یک نمونه آن نبشی St37 است که دارای گرید های متفاوتی می باشد و از همان ورق سیاه تولید می‌شود. ضخامت این نبشی ها از ۲ تا ۶ میلی متر است و در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد.

  • لوله

از کاربردهای لوله St37 یا همان لوله های کربن استیل، می‌توان به لوله کشی گاز در ساختمان ها اشاره کرد. همچنین از این لوله ها برای ساخت لوله مبلی که به نام های لوله روغنی و لوله سبک مشهور هستند نیز استفاده می‌شود. این لوله ها بسیار سبک هستند و در صنایع مختلف مانند دوچرخه سازی، خودرو سازی و ساخت مبلمان کاربرد دارند.

گاهی اوقات از ورق St37 برای تهیه لوله های استیل ۳۷ استفاده می‌شود. برای ساخت این لوله ها طی فرایند نورد سرد ورق ها به شکل گرد در آمده و درز آن ها در انتها به وسیله جوش های مخصوصی برطرف می‌شود. این ورق ها با استفاده از غلتک های نورد سرد رول می‌شوند و در نهایت به شکل لوله St37 در می آیند.

  • میلگرد

فولاد St37 به شکل میلگرد نیز کاربرد دارد. میلگردهای تولید شده از این فولاد خواص مکانیکی و طول عمر بالایی دارند. به همین خاطر در صنایع ساختمان سازی، راه سازی، تولید قطعات ماشین، ساخت اسکلت پل، کشتی سازی، برای ساخت لوله و برخی از قطعات مانند پیچ و مهره، محور و میله از آن ها استفاده می‌شود.

کلام پایانی

به منظور آشنایی با فولاد St37 و کسب اطلاعات دقیق تر درباره قیمت خرید ورق آهنی از مجموعه تجارت آلیاژ می‌توانید به وبسایت این مجموعه مراجعه کنید و یا با شماره های این مجموعه تماس بگیرید. کارشناسان شرکت تجارت آلیاژ در صورتی که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید به شما کمک می کنند و اطلاعات لازم درباره خواص شیمیایی و مکانیکی فولاد St37 و یا کاربرد های این نوع از فولاد را در اختیار شما قرار می دهند.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد .... 

آشنایی با فولاد St37

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟