عصر سینگولاریتی

عصر سینگولاریتی
عصر سینگولاریتی

دکتر حسین ممتاز(عضو هیئت علمی دانشگاه و مشاور کسب­وکارها) : سینگولاریتی(و یا تَکینِگی) در حقیقت نقطه­ ای از تاریخ است که میزان دانش و آگاهی ما در خصوص آن نامشخص بوده و بیشتر از آنکه جنبه ساختن مستندات قابل تکیه و یا پیش­بینی داشته باشد یک حدس و گمان است.

پژوهشگران در دو نقطه(یکی ریاضیات برای بحث تابع ماتریس تکین[2] و یکی در فیزیک برای بحث سیاه­ چاله­ ها[3] و مرکز آنها) از تکینگی صحبت به میان می­ آورند. در حقیقت زمانی که تکینگی صورت می­ پذیرد ما درک صحیحی از اتفاقی که می ­افتد نداشته و نمی­دانیم بعد از آن دقیقاً چه می­شود. بسیاری از پژوهشگران این دوره تاریخی را حدوداً تا سال 2050 میلادی برآورد می ­کنند و مشخص نیست که واقعاً بعد از آن چه می­ شود؟...

دیگران چه می خوانند:

برای شکل­ گیری تکینیگی بسیاری از اتفاقات بخصوص در حوزه نوآوری، فناوری و علم صورت می ­پذیرد که شناخت بشر را غیر قابل وصف کرده و حتی گفته می­ شود بشریت در موازنه زمان با آن همسو شده و در کمترین زمان ممکن می ­تواند یافته و دانش خود را بیشتر از هر زمان ممکن افزون نماید.

اما آیا این یک داستان علمی تخیلی است؟ یا یک واقعیت است؟

اگر بخواهیم با رویکرد گذشته این سئوال را پاسخ دهیم بایستی گفت همانطور که بسیاری از پدیده ­ها و اتفاقات در گذشته درست در زمانی که برای ما یک داستان تخیلی(و یا دست کم یک موضوع جذاب برای فیلم­سازی بود) به واقعیت تبدیل شده است. دور از ذهن نیست که همه آن چیزهایی که اکنون تخیل فرض می­ کنیم در آینده واقعیت خواهد بود. مثال­ های فراوانی از این موضوع می­ تواند تصور پرواز در آسمان، رفتن به قمرهای دیگر و یا استفاده از ماشین­ هایی شبیه انسان(ربات­ ها) در تولید و خدمات باشد.

آینده به مشابه آن چیزی که در گذشته ما پیش­ بینی کرده ­ایم نخواهد بود و نوآوری، علم و فناوری به حدی پیشرفت خواهد کرد که ما دیگر ابزاری برای پیش­ بینی نخواهیم داشت و اینجاست که تکینگی رخ داده و بسیاری از صنایع و خدمات تغییرات غیر قابل وصفی را تجربه خواهند کرد. این تغییرات در دوران حاضر از سرچشمه­ هایی چون "پارادایم جهانی، انقلاب ­های صنعتی چهارم و پنجم، انقلاب دیجیتالی و بطور کلی انقلاب فناوری(در معنای کامل­تر خود)" شکل گرفته و ضمن پیدایش نسل نوینی از بشریت، منجر به ایجاد مفاهیم نوینی چون: "پلتفرم­ ها، زنجیره بلوکی، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و مجازی و ترکیبی، چاپگ رهای سه بعدی و چهار بعدی و... و هم­چنین شکل­گیری مصادیق جدیدی از تولید و عملیات هم­چون "تولید جهانی، دیجیتالی، الکترونیکی، مجازی، اَبری، اشتراکی، اجتماعی، جمعی و..." و حتی اقتصاد شده است.

در این شرایط است که هیچکدام از ابعاد زندگی ما و سیستم­ های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و... آمادگی مقابله با این تغییرات را نداشته و نیازمند شناخت آینده با تغییرات ایجاد شده در اثر این مفاهیم، مصادیق و سرچشمه ­های تغییر است؛ و شاید بتوان گفت نامگذاری این عصر با نام سینگولاریتی به معنای هدایت بهتر شناخت ما از آینده است.

بنابراین عصر سینگولاریتی یا تکینگی عنوانی است که باید آن را در حوزه اقتصاد، بنگاه ­ها، کسب­وکارها و مدیریت شناخت.

 

4f30087f-db91-40a2-813c-e4c01f503289

[1] Exponential

[2] Singular matrix

[3] Black hole

 

عصر سینگولاریتی

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟