مقایسه بازدهی 5 بازار مالی - معرفی بهترین سبد سرمایه گذاری

پیدا کردن فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری و به جریان درآوردن پول، مقوله‌ ای است که امروزه ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است. سوالی که در این میان وجود دارد، این است که کدام یک از بازار های مالی بازدهی بیشتری برای سرمایه‌ گذاری دارند؟
مقایسه بازدهی 5 بازار مالی - معرفی بهترین سبد سرمایه گذاری

پیدا کردن فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری و به جریان درآوردن پول، مقوله‌ ای است که امروزه ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است. سوالی که در این میان وجود دارد، این است که کدام یک از بازار های مالی بازدهی بیشتری برای سرمایه‌ گذاری دارند؟

خرید و فروش بیت کوین گزینه بهتری خواهد بود، یا سرمایه گذاری در طلا؟ با توجه به این موضوع تصمیم گرفتیم تا در ادامه این مطلب، به معرفی و بررسی بازار مالی محبوب بپردازیم.

دیگران چه می خوانند:

هر یک از این بازارها دارای ویژگی‌ های منحصر به‌ فردی هستند و بسته به شرایط شخصی و استراتژی که برای سرمایه‌ گذاری از آن پیروی می‌ شود، باید نکات به‌ خصوصی را مد نظر داشت.

اگر شما نیز می‌ خواهید آشنایی خوبی را با این بازارها به دست آورید، پیشنهاد می‌ کنیم که ادامه این مطلب را از دست ندهید.

نوع دارایی

ریسک سرمایه گذاری

ارز دیجیتال

زیاد و کم (بسته به نوع سرمایه گذاری)

طلا

کم

فارکس

زیاد و کم (بسته به نوع سرمایه گذاری)

مسکن

کم

دلار

کم

ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency)

سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال از خرید بیت کوین (BTC) گرفته تا معامله میم کوین‌ ها، یکی از جذاب‌ ترین فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری است.

ارز بیت کوین (XBT) که به عنوان یکی دارایی دیجیتال و پول دیجیتال شناخته می شود، از سال 2010 تا اکنون، حدود 1700 برابر شده است. قیمت بیت کوین در سال 2010 حدود 0.39 دلار بود که این قیمت در سال 2024 به 67000 هزار دلار رسید.

رشد بی‌ نظیر قیمت بیت کوین در سال‌ های اخیر، سبب شده است تا به‌ عنوان یکی از فرصت‌ های فوق‌ العاده جهت سرمایه‌ گذاری بلند مدت شناخته شود؛ همچنین، ایجاد میم کوین‌ ها (Memecoin) نیز سبب شده است تا کسانی که به دنبال سرمایه‌ گذاری کوتاه‌ مدت و با ریسک بالا هستند هم بتوانند در این بازار مشغول معامله شوند.

باتوجه به مقایسه‌ ای که میان خرید بیتکوین و میم‌ کوین‌ ها انجام شد، حائز اهمیت‌ ترین نکته پیرامون این‌ که روی چه ارزی سرمایه‌ گذاری شود، نوع استراتژی سرمایه‌ گذار است.

خرید بیت کوین در هر دو حالت سرمایه‌ گذاری بلند مدت و کوتاه‌ مدت می‌ تواند گزینه خوبی باشد؛ چراکه در عین داشتن نوساناتی با بازه محدود، روند افزایشی یا کاهشی به‌ نسبت مشخصی را طی می‌ کند. سرمایه‌ گذاری در بیت کوین همزمان با این‌که بازدهی خوبی دارد، از ریسک کمی نیز برخوردار است.

در نقطه مقابل بیت کوین، میم‌ کوین‌ ها وجود دارند. میم‌ کوین‌ ها از ثبات کمتری برخوردار هستند و نوسانات بیشتری را تجربه می‌ کنند؛ به همین خاطر معمولا برای سرمایه‌ گذاری بلند مدت گزینه خوبی نیستند.

یک میم‌ کوین ممکن است جهشی ناگهانی داشته باشد؛ اما بعد از مدتی ارزش آن چندین برابر کاهش پیدا کند.

معمولا، افرادی که روند قیمت‌ ها را به‌ صورت کوتاه مدت پیشبینی می‌ کنند و پذیرای ریسک بالایی هستند، خرید میم‌ کوین‌ ها را به خرید بیت کوین ترجیح می‌ دهند.

سرمایه گذاری در بیت کوین

طلا (Gold)

یکی از بهترین بازارهای سنتی که می‌‌ توان سرمایه‌ گذاری پرسودی را در آن تجربه‌ کرد، بازار طلا است. طلا به‌ عنوان یک فلز ارزشمند جهانی شناخته شده است و نقدشوندگی آن نسبت به سایر دارایی‌ ها بسیار بالا است.

حجم گسترده بازار معاملات طلا سبب شده است تا نوسانات قیمت آن بسیار آهسته و ناملموس باشد؛ به همین خاطر سرمایه گذاری در طلا بیشتر از این‌ که سود بالایی داشته باشد، به عنوان روشی امن برای حفظ ارزش پول شناخته می‌ شود.

افرادی که می‌ خواهند سود بالایی را به دست آورند، معمولا خرید بیت کوین را به طلا ترجیح می‌ دهند.

فارکس (Forex)

از دیگر فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری می‌‌ توان به خرید و فروش در فارکس اشاره کرد. فارکس بازاری است که در آن ارزهای کشورهای مختلف با یکدیگر مبادله می‌ شوند.

سود معامله‌ گران فارکس در پیشبینی کاهش یا افزایش ارزش ارزهای رایج کشورها نسبت به یکدیگر است.

در واقع عملی مشابه با پیش بینی قیمت و خرید بیت کوین صورت می‌ گیرد؛ با این تفاوت که دارایی تحت معامله، ارز رایج کشورها است و طبیعتا رفتار بازار و عواملی که روی قیمت‌ ها تاثیر می‌ گذارند نیز با عواملی که در سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید در نظر گرفته شوند متفاوت هستند.

سرمایه گذاری در فارکس

مسکن و مستغلات

از دیگر بازارهای محبوب برای سرمایه‌ گذاری می‌ توان به بازار مسکن و مستغلات اشاره کرد. برای درک بهتر سرمایه گذاری در مسکن، بهتر است تا دارایی‌ های این بازار را به دو بخش تقسیم‌ کرد.

اولین بخش، املاکی هستند که دلیلی برای افزایش ارزش آن‌ ها وجود ندارد. برای مثال املاکی که هیچ طرح توسعه‌ ای مانند احداث مراکز خرید در اطراف آن‌ ها وجود ندارد. قیمت این دسته از املاک معمولا با تورم افزایش پیدا می‌ کند.

دومین دسته املاکی هستند که به واسطه عواملی خارجی، ممکن است افزایش قیمت خوبی را تجربه کنند.

برای مثال هنگامی که یک اتوبان تازه‌ تأسیس و مهم از نزدیکی یک ملک گذر می‌ کند، روند افزایش قیمت آن از تورم پیشی می گیرد و سود دهی بالایی را به وجود می‌ آورد.

در چنین مواقعی، میزان سودآوری بازار املاک و مستغلات را می‌ توان با خرید بیت کوین و ارزهای دیجیتال‌ نوآورانه مقایسه کرد.

دلار (USD)

دلار آمریکا رایج‌ ترین ارز فیات است. قیمت بیت کوین همواره با واحد دلار بیان می‌ شود و آمارهای خرید و فروش در فارکس نشان می‌ دهند که دلار در این بازار نیز نقشی کلیدی را بازی می‌ کند.

تمامی این عوامل نشان می‌ دهند که دلار آمریکا از ثبات خوبی برخوردار است و می‌ تواند دارایی ارزشمندی در سبد سرمایه گذاری باشد.

نکته‌ ای که در مورد دلار آمریکا باید در نظر داشت، این است که این ارز به عنوان دارایی برای سرمایه گذاری محسوب نمی شود اما تغییرات قیمت آن و نوسانات آن در ایران، باعث شده تا معامله گران بسیاری روی این ارز سرمایه گذاری کنند.

علاوه‌ بر این، نقد شوندگی این ارز بسیار بالا است و می‌ توان در سریع‌ ترین زمان ممکن آن را فروخت و به معامله بیت کوین یا خرید و فروش در هر بازار مالی دیگر مشغول شد.

بهترین سبد سرمایه گذاری چیست؟

بهترین سبد سرمایه گذاری شامل بخش هایی مختلف و متشکل از بازارهای مالی مختلف است.
شما بایستی سبد سرمایه گذاری خود را بر اساس میزان سرمایه، مدت زمان سرمایه گذاری (کوتاه مدت – میان مدت - بلند مدت) و میزان ریسک پذیری خود تقسیم بندی کنید.

برای مثال اگر اهل ریسک هستید میتوانید درصد بیشتری از سبد خود را به سرمایه گذاری در رمزارزها و ارزهای دیجیتال اختصاص دهید.
همچنین چنانچه در صورتی که ریسک پذیر نیستید، سرمایه گذاری در طلا و به صورت بلند مدت انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

اما بایستی توجه کنید باز هم سبد شما باید از ترکیب بازارهای مالی مختلف و متشکل از چندین نوع دارایی با ریسک های متفاوت باشد.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا مهم‌ ترین بازارهای مالی را مورد بررسی قرار دهیم و نکاتی کلیدی را درمورد آن‌ ها مطرح کنیم. از خرید بیت کوین گرفته، تا سرمایه گذاری در مسکن.

نکته‌ ای که باید آن را مد نظر داشت این است که برای داشتن یک سبد سرمایه گذاری مطمئن و پرسود، باید در بازارهای مختلفی سرمایه‌ گذاری کرد.

علاوه‌ بر این سرما‌یه گذاری در بیت کوین، املاک، طلا یا هر بازار مالی دیگر همواره ریسک‌ هایی دارد که باید از آن‌ها آگاه بود و با دیدی باز به دنیای سرمایه‌ گذاری پا گذاشت.


اين مطلب، يک خبر آگهي بوده و اين پايگاه خبري در محتواي آن هيچ نظري ندارد

مقایسه بازدهی 5 بازار مالی - معرفی بهترین سبد سرمایه گذاری

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟