عقب‌نشینی ترامپ مقابل ایران صدای نفتی‌های آمریکا را درآورد

نشریه پولیتیکو نوشت: طرح صلح ترامپ با مخالفت شدید مدیران صنعت نفت آمریکا مواجه شد.
عقب‌نشینی ترامپ مقابل ایران صدای نفتی‌های آمریکا را درآورد

به گزارش رصد اقتصادی ؛ نشریه پولیتیکو گزارش داد که طرح صلح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با مخالفت شدید مدیران صنعت نفت این کشور روبرو شده است؛ آن‌ها به شدت با ایده دریافت عوارض توسط ایران در تنگه هرمز اعتراض دارند و هشدار می‌دهند این اقدام هزینه هر محموله را میلیون‌ها دلار افزایش خواهد داد و می‌تواند بدعتی برای دریافت عوارض در سایر مسیرهای کلیدی تجاری شود.همچنین پولیتیکو نوشت: «مدیران شرکت‌های نفتی به کاخ سفید، مارکو روبیو وزیر امور خارجه و جی‌دی ونس معاون رئیس‌جمهور نامه نوشته و مخالفت خود را با طرح پرداخت عوارض به ایران اعلام کرده‌اند.» یک مشاور صنعت نفت که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با پولیتیکو گفت: «قبلاً مجبور به انجام چنین کاری نبودیم — و من فکر می‌کردم که ما در جنگ پیروز شده‌ایم.»این مشاور افزود: پاسخ مقامات دولت به صنعت نفت «بی‌اعتنایی کامل نیست، بلکه بیشتر شبیه این است: بله، بسیار خب، یادداشت می‌کنیم.

رویا فروشی ترامپ

مدیران صنعت نفت آمریکا صبح چهارشنبه با مقامات ارشد وزارت امور خارجه دیدار و نگرانی‌های خود را مطرح کردند.بر اساس این گزارش، طرح صلح ترامپ که بر اساس طرح 10 ماده‌ای ایران تنظیم شده، شامل دریافت عوارض 2 میلیون دلاری از هر کشتی است.مدیران نفتی سه دلیل اصلی برای مخالفت خود مطرح کرده‌اند:1ـ پذیرش درخواست ایران 2.5 میلیون دلار به هزینه هر محموله اضافه می‌کند که در نهایت به جیب مصرف‌کنندگان می‌رود. 2ـ اعطای کنترل تنگه هرمز به ایران می‌تواند سابقه‌ای برای کشورهایی مانند سنگاپور و ترکیه جهت دریافت عوارض در تنگه مالاکا و بسفر ایجاد کند. 3ـ پرداخت عوارض می‌تواند شرکت‌ها را در معرض نقض تحریم‌های ایران قرار دهد.بر اساس این گزارش، ایران درخواست کرده که عوارض به یوآن یا ارزهای دیجیتال پرداخت شود.یک مشاور صنعتی که خواست نامش فاش نشود، به پولیتیکو گفت که شرکت‌ها نگرانی‌های خود را مستقیماً با ترامپ نیز مطرح می‌کنند، اما این کار را با احتیاط انجام می‌دهند، زیرا رئیس‌جمهور به شدت به میراث و قضاوت درباره موفقیت این جنگ حساس است.در همین حال، کارولین لویت، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری چهارشنبه گفت: طرح مشارکت در عوارض تنگه هرمز ایده‌ای است که رئیس‌جمهور مطرح کرده و طی دو هفته آینده درباره آن بحث خواهد شد.جیسون بنت، وکیل بین‌المللی انرژی، در این باره گفت: تنگه هرمز یک آبراه بین‌المللی آزاد است و تا امروز هیچ به رسمیت شناخته شدن حقوق قانونی ایران برای کنترل آن وجود نداشته است.با دنبال‌کردن صفحه اقتصادی خبرگزاری فارس در جریان آخرین تحولات اقتصادی ایران و جهان قرار بگیرید.

عقب‌نشینی ترامپ مقابل ایران صدای نفتی‌های آمریکا را درآورد

آیا این خبر مفید بود؟