نمکنمک

نمکنمک
نمکنمک

فاطمه زراعت دوست بریانکی  // حقوق مدنی 8 



1 ) با استناد به ماده 824 قانون مدنی / هرگاه یک یا چند نفر از وراث ، حق خود را اسقاط کند باقی وراث نمی توانند آن را فقط نسبت به سهم خود اجرا نمایند و باید یا از آن صرف نظر کنند یا نسبت به تمام مبیع اجرا نمایند .شفعه قابل اسقاط است . اگر وراث متعدد باشد ورثه ای که می خواهد حق شفعه را اعمال کند باید نسبت به کل شفعه آن را اعمال نماید نه فقط نسبت به حق خود. اجرای حق شفعه باید به طور جمعی نسبت به تمام مبیع صورت پذیرد تا تبعیضی اتفاق نیوفتد .

********************************************************

دیگران چه می خوانند:

2 ) در این حالت ما به صورت استثنایی وصیت فضولی نداریم . زیرا طبق ماده 841 قانون مدنی موصی به باید ملک موصی باشد و وصیت به مال غیر حتی با اجازه مالک باطل است . پس این وصیت نیز باطل است .

********************************************************

 

3 ) نوه ها قائم مقام فرزندان متوفی هستند . و از وراث طبقه اول محسوب می شوند . نوه هایی که از طریق پدر خود به متوفی می رسند . سهم الارث پدر خود را می برند . و نحوه هایی که از طریق مادر خود به متوفی می رسند سهم الارث مادر خود را می برند که سهم پسر دوبرابر سهم دختر می باشد . ئ در تقسیم ارث بین نوه ها نیز این قاعده حاکم است . یعنی نوه هایی که به واسطه پدر خود به متوفی می رسند . سهم الارث پدر خود را باید به نحوی تقسیم کنند که سهم پسر دوبرابر سهم دختر باشد . و نوه هایی که به واسطه مادر خود به متوفی می رسند . سهم الارث مادر را به نحوی بین خود تقسیم کنند که سهم پسر دوبرابر سهم دختر باشد . با استناد به ماده 911

********************************************************

4 )  مادر متوفی ثلث ترکه او را به فرض و همسر متوفی نیز نصف ترکه او را به فرض می برند . و باقیمانده ترکه او که یک ششم می باشد به پدر متوفی می رسد .

نمکنمک

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟