انواع مختلف ایردراپ چیست؟

انواع مختلف ایردراپ چیست؟
انواع مختلف ایردراپ چیست؟

 در ادامهٔ این مطلب قصد داریم ضمن معرفی چیستی و چگونگی کارکرد این مفهوم تبلیغاتی در دنیای کریپتو، انواع Airdrop را نیز به شما معرفی کنیم.

دیگران چه می خوانند:

Airdrop چیست و چگونه کار می‌کند؟

همچنان که در مقاله "روش کار ایردراپ" و ابتدای مطلب هم به آن اشاره کردیم، ایردراپ یا کریپتو ایردراپ یک استراتژی و روش تبلیغاتی و بازاریابی است که از سوی تیم عرضه‌کنندهٔ یک رمزارز جدید به بازار، با هدف معرفی این توکن به کاربران و سهام‌داران، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش تیم عرضه‌کننده برای تبلیغ و تشویق افراد به خرید ارز دیجیتال جدیدشان، مقداری از آن را به‌صورت رایگان در بازار عرضه می‌کنند.

Calvaria، IMPT، Dash 2 Trade و Tamadoge ازجمله بهترین ایردراپ کریپتوهای ایجادشده در سال 2022 هستند.

استراتژی تبلیغاتی و بازاریابی Crypto Airdrops دو سر برنده دارد:

  1. اولی: تیم و برند عرضه‌کنندهٔ ارز دیجیتال که با عرضهٔ رایگان توکن، اسم آن را در دنیای رمزارزها بر سر زبان‌ها می‌اندازد.
  2. دومی: کاربران و سهام‌دارانی که بدون پرداخت پول و در ازای اقدامی مانند دنبال کردن صفحات پروژهٔ مذکور در شبکه‌های اجتماعی، عضویت در خبرنامه و ... ارز دیجیتال رایگان به‌دست می‌آورند.

بنابر تصمیم و نظر پلتفرم‌ها، آن‌ها این امکان را دارند که Governance tokens یا توکن‌های حاکمیتی نیز در ایردراپ ایجاد کنند. جهت آگاهی افرادی که نمی‌دانند، توکن‌های حاکمیتی علاوه‌بر ارزش پولی، به دارندگان خود حق رای هم می‌دهند، یعنی این مجوز را برایشان صادر می‌کنند که برای تصمیم‌گیری‌های مهم پروژه نیز نظر دهند و روی آن‌ها تاثیر بگذارند.

انواع Airdrop چیست؟

انواع Airdropهای رایج در بازار کریپتوکارنسی شامل موارد زیر هستند:

  • Standard Airdrop (ایردراپ استاندارد)

در ایردراپ استاندارد مقداری کوین یا توکن به والت‌های کاربران یا سهام‌داران منتقل می‌شود. این استراتژی بازاریابی معمولاً با هدف تبلیغات تجاری یا جهت تشویق و ترغیب افراد به پذیرش یک پلتفرم به خصوص اجرا می‌شود.

کاربران و سهام‌داران برای دریافت ارزی که در قالب استراتژی ایردراپ استاندارد عرضه می‌شود، باید با حساب کاربری خود در یک پروژهٔ عرضه‌کنندهٔ توکن جدید ثبت‌نام کنند و آدرس کیف‌پول‌شان را در طول رویدادهای توزیع قرار دهند.

  • Bounty Airdrop (ایردراپ بونتی)

در این نوع از ایردراپ کاربران، ارز دیجیتال رایگان را در ازای شرکت در فعالیت‌های تبلیغاتی مشخصی دریافت می‌کنند، بنابراین پرواضح است که علی‌رغم ایردراپ استاندارد، کاربران برای دریافت توکن رایگان ایردراپ بونتی باید کمی دست به کار شوند و کاری بیشتر از یک ثبت‌نام ساده را انجام دهند.

ازجمله اقدامات موردنیاز از سوی کاربر برای دریافت ارز ایردراپ بونتی، می‌توان به عضویت در خبرنامه‌های موردنظر یا انجمن‌هایی به‌منظور مشارکت در پروژه، به اشتراک گذاشتن پست یا استوری درمورد پروژهٔ بلاک‌چین و ارزها در سوشال مدیا و ... اشاره کرد.

  • Exclusive Airdrop (ایردراپ انحصاری)

این ایردراپ‌ها مختص افرادی هستند که سابقاً در یک پروژه، وب‌سایت یا جامعهٔ به خصوص حضور و فعالیتی درخشان داشته‌اند برای مثال، در سپتامبر سال 2020، Uniswap به کاربران همیشگی خود 2500 UNI هدیه کرد.

  • Holder Airdrop (هلدر ایردراپ)

ارز دیجیتالی که با استراتژی بازاریابی هولدر ایردراپ عرضه شود، مختص کاربرانی است که مقداری کریپتوکارنسی دیگر هم در کیف پول خود داشته باشند. در این استراتژی، ابتدا میزان دارایی‌های ارز دیجیتال کاربران در یک تاریخ یا بازه زمانی خاص مورد بررسی قرار گرفته و نگه داشته می‌شود، سپس این مجوز برای کاربر صادر می‌شود که براساس میزان مالکیتی که دارند، ارز هولدر ایردرداپ دریافت کنند برای مثال می‌توان به پروژهٔ ارز دیجیتال استلار اشاره کرد که فعالیت خود را در سال 2014 آغاز کرد، سپس در سال 2016، مدیران آن حدود 19 میلیار توکن XLM (لومن) به دارندگان ارز بیت کوین هدیه کردند. دارندگان بیت کوین برای دریافت لومن رایگان صرفاً می‌بایست میزان دارایی بیت کوین خود را اعلام و ثبت کنند تا درنهایت بتوانند XLM درخواست و آن را در کیف پول خود دریافت کنند.

Airdrop Crypto چه مزایا و معایبی دارد؟

اصلی‌ترین مزیت ایردراپ این است که بستری را برای کاربران و سهام‌داران فراهم می‌کند تا به آسانی و بدون نیاز به خرید و پرداخت پول، کیف‌پول ارزهای دیجیتال خود را تقویت و شارژ کنند، اما جالب است بدانید از دل همین مزیت، یکی از معایب ایردراپ کریپتو نمایان می‌شود! آن هم این است که دارایی‌های حاصل از استراتژی‌های ایردراپ می‌توانند بی‌ارزش شوند. با این حال برای جلوگیری از این بی‌ارزش‌شدن، از دستان شما کاری ساخته است؟ چه کاری؟

شما می‌توانید درزمینهٔ فرصت‌هایی که ایردراپ‌ها برای دریافت دارایی دیجیتال ایجاد می‌کنند، جستجو و بررسی انجام دهید و یک انتخاب حساب‌شده داشته باشید؛ به این ترتیب دیگر اسیر کلاهبرداران هم نخواهید شد و پول و اطلاعات مهم خود را در معرض خطر از دست رفتن قرار نخواهید داد.

پیشنهاد ما به شما این است برای این‌که بتوانید فرصتی جهت فروش توکن‌های رایگان دریافتی خود ایجاد کنید، قیمت آن‌ها را تا حدودی پایین بیاورید.

ارزهای عرضه‌شده در قالب استراتژی‌های ایردراپ، برای آن دسته از کاربران و سهام‌دارانی که طرفدار ارزهای دیجیتال هستند و از همکاری با پروژه‌های جدید، پیشرفت و به‌روز بودن استقبال می‌کنند، بسیار ارزشمند و مناسب است.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم با معرفی ایردراپ و انواع آن، مسیری جهت دریافت ارزهای رایگان و شارژ کیف پول بدون هزینه کردن را به کاربران معرفی کنیم. قطعاً پیگیری ایردراپ یک بازی دو سر برد است و علاوه‌بر این‌که توکن رایگان در اختیار کاربران می‌گذارد، به پروژه‌های جدید فرصتی برای عرض اندام می‌دهد تا با استفاده از استراتژی‌های ارائه‌شده در قالب ایردراپ کریپتو، بتوانند ارز دیجیتال نورسیدهٔ خود را به بازار و سایر سهام‌داران و کاربران معرفی کنند؛ با این حال کاربران حتماً باید پیش از دریافت ارز دیجیتال ایردراپ‌ها، تحقیقات لازم را انجام دهند و از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کنند، چون طبق آمار چیزی قریب به 70 درصد ایردراپ‌ها پروژه‌های اسکم و کلاهبرداری هستند!

انواع مختلف ایردراپ چیست؟

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟