فولاد مناسب جهت تولید پلاستیک مصنوعی

فولاد مناسب جهت تولید پلاستیک مصنوعی
فولاد مناسب جهت تولید پلاستیک مصنوعی

در دنیای امروزه، پلاستیک و مصنوعات آن جایگاه خاصی پیدا کرده‌اند که می‌توان گفت به هرکجا نگاه کنید، پلاستیک وجود دارد! برای تولید و مونتاژ این مصنوعات، از فولاد‌های قالب پلاستیک استفاده می‌شود. اگر شما هم از دانستنی‌های صنعتی لذت می‌برید، برای یافتن پاسخ سوال فولاد مناسب جهت تولید پلاستیک مصنوعی، با ما همراه باشید.

فولاد آلیاژی و تاثیر آن در صنعت

افرادی که در زمینه خرید و فروش فولاد فعالیت می‌کنند، می‌دانند که فولاد ترکیبی از عناصر آهن، کربن و عناصر خاص دیگری است که به واسطه هر کدام، خواص اختصاصی‌ای به فولاد القا می‌شود. در این میان مهندسان و تولید‌کنندگان آلیاژ‌های فولادی از این خاصیت فولاد در راستای بهره‌برداری و بهینه سازی حداکثری هزینه‌های خود استفاده می‌کنند.

دیگران چه می خوانند:

فولاد ابزار سردکار چه خواصی دارند؟

این آلیاژهای فولادی در واقع خاصیت مقاومت استحکامی و خوردگی نسبتا خوبی دارند که در برابر دماهای بالا و عوامل فیزیکی که موجب خوردگی و اصطکاک می‌شوند، نسبتا مقاومت مطلوبی دارند. اگر به یک تیغه که وظیفه برش ورق‌های نازک فلزی را دارد و یا قالب‌های تولید محصولات مختلف مانند پلاستیک و مصنوعات شیمیایی دقت کنید، در می‌یابید که در هر روز این مقاطع فولادی با تناژ بالایی از مواد سروکار دارند و در صورت بی کیفیت بودن و نیاز به تعمیر زودرس، خرج و دردسر فراوانی برای کارخانجات تولیدی به بار می‌آورند و این عامل ضرر و پسرفت محسوب می‌گردد.

بنابراین در گزینه‌های روی میز کمی با دقت‌تر از قبل انتخاب خواهید کرد. یکی از گزینه‌های مناسب در این زمینه، فولاد SPK می‌باشد که جزو فولاد‌های سردکار پر کربن محسوب می‌شود.

به سبب لایه قدرتمند عنصر کربن در لایه خارجی این آلیاژ فولادی، مقاومت به خوردگی و فرسودگی بالایی دارد و به این زودی‌ها مرخص نمی‌شود. مقاطعی که از کروم در آن‌ها به کار می‌رود مانند انواع خانواده استنلس استیل که به خانواده استیل ضد زنگ معروف هستند، مقاومت بالایی در برابر عوامل خورنده محیطی و شیمیایی آزمایشگاه‌ها و صنعت نفت و گاز که با فشار بالایی از مواد همواره در ارتباط هستند طلقی می‌شوند.

فولاد spk نیز چندان از این خواص محروم نیست و علاوه بر آن از خواص گروه سردکار فولاد‌ها نیز بهره می‌برد. در ادامه شما را با خواص این گرید فولادی بیشتر آشنا می‌کنیم.

انواع آلیاژ فولادی تولید قالب های پلاستیک و تولیدات و مونتاژ

در این قسمت اسامی و توضیحات خلاصه‌ای از هر کدارم با می‌دهیم، در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، به وب سایت رسمی شرکت آرسینکو مراجعه نمایید. محصولات پلاستیکی، امروزه در زندگی ما نقش مهمی ایفا می‌کنند. می‌توان گفت تقریبا هر روزه با محصولاتی سر و کار داریم که از پلاستیک ساخته شده‌اند. اما پلاستیک،‌ با توجه به ماهیت سست و شکننده‌ای که دارد، قابلیت چکش‌کاری ندارد. اینجاست که پای قالب‌هایی با نام، فولاد قالب پلاستیک یا فولاد SPK به وسط می‌آید.

از این رو، برای شکل‌دهی به این ماده، باید آن را ذوب کرده و در قالب‌های مخصوصی تزریق و سپس سرد کرد تا به شکل دلخواه درآید. قالب‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شوند، از جنس آلیاژهای فولادی هستند.

فولاد قالب پلاستیکی چیست؟

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تولید محصولات صنعتی، روش قالب‌ گیری است. در گذشته از این روش برای تولید ادوات نظامی همچون شمشیر و سرنیزه استفاده می‌شده. همچنین از این روش برای ساخت بسیاری از محصولات فلزی و دیگر مواد استفاده می‌شود.

در این پست ما در حال معرفی قالب مخصوص پلاستیک هستیم؛  این روش قالب گیری دقیقا همان روشی است که برای تولید محصولات پلاستیکی استفاده می‌شود. از جمله علت‌های استفاده از این روش می‌توان به موارد موجود در فهرست زیر اشاره کرد.

  • کم هزینه بودن
  •  گرین کاری
  • سرعت بالای تولیدات
  • قابلیت پولیش کاری
  • تکنولوژی ساده و موثر
  • ضایعات تقریبا صفر
  • کیفیت محصولات تولیدی بالا

با توجه به موارد ذکر شده در فهرست بالا، دریافتیم که استفاده از قالب گیری برای تولید محصولات صنعتی، گزینه‌ای ارزان و کارآمد می‌باشد. در حال حاضر بیش از نیمی از وسایل و کالا‌های موجود در خانه و زندگی ما، تشکیل شده از ترکیبات پلاستیکی می‌باشد.

از جمله لپ‌تاپ، گوشی همراه، دسته صندلی، داشبورد ماشین، بدنه خودکار و بسیاری از اقلام دیگر که در ترکیباتشان از پلاستیک استفاده شده است. از آنجایی که پلاستیک قابلیت چکش‌خواری یا فرم دهی ندارد، بایستی آن را ذوب کرد و به درون قالب ریخت تا شکل مورد نظر را، پیدا کند.

انواع فولاد قالب پلاستیکی

چهار نوع از آلیاژهای فولادی موجود در بازار را با نام فولاد قالب پلاستیک می‌شناسند:

  • فولاد 1.2312
  • فولاد 1.2083
  • فولاد 1.2311
  • فولاد 1.2738
  • فولاد MO40

فولاد 1.2312 (M200)

از این فولاد در ساخت قالب‌هایی با ابعاد متوسط و بزرگ استفاده شده و دارای سطحی صاف و براق مانند آینه است. همچنین براده برداری مناسبی دارد و در ساخت کلیه ابزار‌هایی که جهت تولید پلاستیک مصنوعی استفاده می‌شوند، از فولاد 1.2312 استفاده می‌گردد.

همچنین این فولاد قابلیت ماشینکاری بسیار خوبی دارد و از این رو مورد توجه مشتریان قرار دارد. از این فولادها، در ساخت مقاطع آلیاژی مختلف، مانند تسمه 1.2312 استفاده می‌شود. این مقاطع، تحت پردازش قرار می‌گیرند و تبدیل به محصول نهایی می‌گردند.

همچنین در صنایع مواد غذایی و بهداشتی بسیار کاربرد دارد. از این فولاد برای ساخت چهارچوب قالب‌های پلاستیک مصنوعی نیز استفاده می‌شود.

فولاد 1.2738 (M238)

این فولاد، یکی دیگر از انواع فولاد قالب پلاستیکی می‌باشد که با نام M238 در بازار شناخته می‌شود. از خصوصیات این فولاد قالب پلاستیکی می‌توان به قابلیت ماشینکاری خوب و استفاده در برخی از صنایع به عنوان فولاد گرمکار، اشاره کرد.

از کاربرد‌های این فولاد قالب پلاستیکی می‌توان به موارد موجود در فهرست زیر اشاره کرد:

  • ریخته گری تحت فشار (دایکست)
  • ساخت ابزارهای هیدروفرمینگ
  • ساخت قالب‌‌های صفحه اجاق گاز
  • میز و صندلی پلاستیکی
  • انواع لوازم پلاستیکی مانند: بطری مواد غذایی و شیمیایی همچون نوشابه

فولاد MO40

فولاد۱٫۷۲۲۵ که با نام تجاری MO40 بکار می‌رود، یک نوع فولاد قالب پلاستیکی به حساب می‌آید و در بین انواع فولاد قالب پلاستیکی، از دیگر فولادهای موجود از اهمیت بیشتری برخوردار است. چرا که این فولاد از ترکیب شیمیایی crmo4 تولید می‌شود.

موارد کاربرد MO40

در فهرست زیر برخی از موارد پر کاربرد فولاد MO40، جمع‌آوری شده است:

  • شاتون‌های صنعتی
  • محور خودرو‌های سواری
  • دنده و فرمان خودرو‌ها
  • پیچ های مختلف مانند: استاد بولت‌ و انکر بولت
  • توربین‌های مختلف در صنایع مختلف
  • غلطک‌های  صنایع سیمان‌سازی
  • صنایع هوا و فضا
  • غلطک‌های صنایع فولاد
  • ظروف تحت فشار در صنایع شیمیایی

شرایط استفاده از فولاد قالب پلاستیک

در صورتی که قصد خرید فولاد قالب پلاستیک دارید، باید به برخی موارد توجه کنید. چرا که قیمت فولاد قالب پلاستیک، با توجه به انواع آن تفاوت دارد و باید بهترین نوع را بر اساس شرایط خود انتخاب کنید. برخی از مهمترین این عوامل عبارتند از:

  • نوع مواد پلاستیکی که قرار است عمل قالب‌گیری روی آن‌ها انجام شود، از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • نوع فرآیند تولید و شکل هندسی که قرار است محصول پلاستیکی تولید‌شده به خود بگیرد، باید پیش از خرید تعیین شود.
  • میزان سایشی که قرار است قالب فولادی در معرض آن قرار گیرد. البته اهمیت این عامل بیشتر در عملیات قالبگیری فشار مطرح می‌شود تا قالب گیری تزریق.
  • قابلیت پولیش نیز دیگر عاملی است که در انتخاب نوع فولاد قالب پلاستیک، اهمیت زیادی دارد. این قابلیت، در میزان درجه‌ی کیفیت دریافتی محصول، بسیار مهم است.

قیمت فولاد پلاستیکی

در شرایط کنونی کشور که تولید و مونتاژ محصولات پلاستیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، قیمت فولاد قالب پلاستیکی و سایر آلیاژ‌های مربوطه هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شوند. تهیه جنس مناسب و با کیفیت از اهمیت خاصی برخوردار است که در صورت رعایت آن، هزینه‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات و دستگاه‌های کارخانجات به حداقل خود نزدیک می‌شوند. قیمت فولاد قالب پلاستیکی نیز تحت تاثیر بری عوامل قرار می‌گیرد که در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

عوامل موثر بر قیمت فولاد قالب پلاستیکی

به طور کلی تقاضا برای بازار اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که افزایش و یا کاهش آن به نوبه خود بر روی قیمت محصولات موجود و همچنین نرخ تولیدات مقاطع فولادی تاثیر گذار خواهد بود. در مورد قیمت فولاد قالب پلاستیکی هم این موضوع صدق می‌کند و پیشنهاد ما مشاوره از تیم کارشناس فروش شرکت معتبر آرسینکو می‌باشد. جهت خرید و یا مشاوره محصولات با تیم کارشناس فروش شرکت در تماس باشید.

آدرس شعبه مرکزی: تهران ، بازار آهن شادآباد ، نبش بلوک یک ، مجتمع تجاری 110 طبقه اول پلاک 57

تلفن تماس: 

021-66674420

021-66671990

021-66674519

آدرس وبگاه شرکت: https://rsin.co.ir

فولاد مناسب جهت تولید پلاستیک مصنوعی

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟