استراتژی (Inside bar) در پرایس اکشن چه کاربردی دارد؟

استراتژی (Inside bar) در پرایس اکشن چه کاربردی دارد؟
استراتژی (Inside bar) در پرایس اکشن چه کاربردی دارد؟

 

آیا می‌دانید استراتژی اینساید بار (Inside Bar) در پرایس اکشن (Price Action) چیست؟ معامله بر اساس یک الگوی دو شمعی که بسیاری از طرفداران پرایس اکشن از آن استفاده می‌کنند تا آینده قیمت بازار را پیش‌بینی کنند، به استراتژی اینساید بار شهرت دارد. در این مقاله، پس از توضیح کوتاهی درباره پرایس اکشن، به سراغ استراتژی اینساید بار در پرایس اکشن خواهیم رفت.

دیگران چه می خوانند:

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن (Price Action) یک سبک معروف، مطرح و پرطرفدار برای معامله‌گری در بازارهای مالی از قبیل سهام، فارکس، ارزهای دیجیتال و بازارهای دیگر است. پرایس اکشن به تجزیه و تحلیل حرکت قیمت پایه یک دارایی در طول زمان می‌پردازد. این سبک توسط بسیاری از معامله‌گران فردی (Sole-Traders)، معامله‌گران نهادی و مدیران صندوق‌های تامینی برای پیش‌بینی جهتی که قیمت یک بازار حرکت خود را به سمت آن ادامه خواهد داد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استراتژی‌های پرایس اکشن

پرایس اکشن استراتژی‌های مختلفی را از قبیل پین بار، اینساید بار، معامله بر اساس خطوط حمایت و مقاومت و چندین استراتژی دیگر را شامل می‌شود. در این مقاله، مختصر نگاهی به استراتژی اینساید بار یا میله داخلی (Inside Bar) در Price Action خواهیم داشت. انتظار می‌رود شما مخاطب گرامی، پس از پایان مطالعه پاسخ کامل این پرسش را بدانید: «استراتژی اینساید بار در پرایس اکشن چیست؟»

اینساید بار

معامله بر اساس الگوی اینساید بار، یک استراتژی معاملاتی دو شمعی در سبک پرایس اکشن است که از دو شمع (میله) بزرگ و کوچک تشکیل می‌شود. در این الگو، میله داخلی (Inside Bar) به شمع کوچک‌تر اشاره دارد که در محدوده بالا تا پایین میله بزرگ‌تر قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، بالای میله داخلی کمی پایین‌تر از بالای میله خارجی و پایین آن، کمی بالاتر از پایین میله خارجی است. موقعیت میله داخلی (اینساید بار - Inside Bar) نسبت به میله خارجی (اوت‌ساید بار - Outside Bar) می‌تواند بالا، وسط و پایین باشد. اما از محدوده خارج نخواهد شد.

میله خارجی، یعنی شمع قبل از میله داخلی، اغلب به عنوان «میله مادر» شناخته می‌شود. گاهی اوقات در منابع مطالعاتی خود، میله داخلی را به عنوان «IB، مخفف Inside Bar» و نوار مادر آن را به عنوان «MB، مخفف Mother Bar» مشاهده خواهید کرد.

برخی معامله‌گران از معامله‌گرانی هستند که رفتار ملایم‌تری پیش می‌گیرند و گاهی برای اینکه یک جفت شمع را به‌عنوان الگوی اینساید بار توصیف کنند، اجازه می‌دهند که سقف‌ها یا کف‌های میله داخلی و میله مادر برابر باشند. با این حال، اگر یک جفت شمع هم سقف و هم کف برابر داشته باشند، معمولاً توسط اکثر معامله‌گران پرایس اکشن به عنوان الگوی اینساید بار توصیف نمی‌شوند.

الگوی اینساید بار در پرایس اکشن چه می‌گوید؟

الگوی اینساید بار وقتی در یک بازار تشکیل می‌شود، نشان از تثبیت بازار در آینده دارد. اینساید بار وقتی در چارچوب‌های زمانی (Time Frames) یک روزه، یک ساعته و سی دقیقه‌ای تشکیل شود، شکلی شبیه به یک سه‌گوش (مثلث - Triangle) خواهد داشت.

اینساید بارها در Price Action اغلب در پی یک حرکت قوی شکل می‌گیرند؛ زیرا وقتی بازار حرکتی قوی از خود نشان می‌دهد، قبل از انجام حرکت بعدی، «مکث» می‌کند تا به یکپارچگی شود. با این حال، یک الگوی اینساید بار همچنین می‌تواند در نقاط عطف بازار شکل بگیرد و به عنوان سیگنال بازگشتی از سطوح حمایت یا مقاومت کلیدی عمل کند.

نحوه ترید با اینساید بار

با دیدن اینساید بار در بازارهای پر طرفدار، می‌توان در جهت روند معامله کرد. هنگامی که بدین ترتیب مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولاً به‌ عنوان «بازی شکست» یا یک الگوی شکست قیمت نامیده می‌شوند.

تریدرها همچنین می‌توانند با دیدن اینساید بار در سطوح کلیدی نمودار، بر خلاف روند وارد معامله شوند. هنگامی که اینساید بار به این روش مورد استفاده قرار بگیرد، اغلب به عنوان معکوس اینساید بار (Inside Bar Reversal) شناخته می‌شود.

رویکرد کلاسیک برای معامله بر اساس سیگنال اینساید بار این است که سفارش توقف (استاپ - Stop) خرید یا فروش را در بالا یا پایین نوار مادر قرار دهید تا پس از اینکه قیمت در بالا یا پایین نوار مادر شکسته شد، سفارش‌تان پردازش شود.

نقطه حد ضرر معمولاً در انتهای مخالف میله مادر است. همچنین اگر میله مادر بزرگتر از حد متوسط باشد، معمولاً می‌توان حد ضرر را در نقطه میانی (نقطه ۵۰ درصد) آن قرار داد.

همانطور که گفته شد، این‌ها نقاط «کلاسیک» یا استاندارد برای ورود به معامله و تعیین حد ضرر هنگام معامله بر اساس استراتژی اینساید بار در سبک پرایس اکشن است. با این حال، معامله‌گران باتجربه Price Action ممکن است نظر متفاوتی داشته باشند و بر اساس دانش و تجربه خود، نقاط دیگری برای ورود و حد ضرر در نظر بگیرند.

نکات مهم برای معامله بر اساس استراتژی اینساید بار

  • برای یک معامله‌گر مبتدی Price Action، یادگیری معامله با اینساید بار در راستای روند غالب نمودار یا «همراستا با روند» آسان‌تر است. اینساید بارهای بازی شکست که در سطوح کلیدی تشکیل می‌شوند، پیچیده‌تر بوده و کسب مهارت در آن‌ها به زمان، انرژی و تجربه بیشتری نیاز دارد.

  • اینساید بارها در چارچوب زمانی روزانه بهترین عملکرد را دارند؛ در درجه اول به این دلیل که در بازه‌های زمانی پایین‌تر، تعداد میله‌های داخلی بسیار زیاد است که اکثر آنها بی‌معنی هستند و منجر به شکست‌های کاذب می‌شوند.

  • قبل از اینکه بخواهید با پول واقعی بر اساس اینساید بار در Price Action معامله‌ کنید، شناسایی آن‌ها را به‌خوبی تمرین کنید. اولین معامله‌تان نیز باید در نمودار روزانه و در یک بازار پرطرفدار باشد.

  • اینساید بار ها معمولاً نسبت‌های پاداش‌به‌ریسک خوبی ارائه می‌دهند.

جمع‌بندی

همان طور که در مقاله "استراتژی پین بار در پرایس اکشن" گفته شد، پرایس اکشن و استراتژی‌های آن برای همه معامله‌گران مفید است. در این مقاله شما با اینساید بار آشنا شدید؛ یکی از الگوهای کندلی معروف که ریسک به ریوارد مناسب و در عین حال درصد برد بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. البته در Price Action استراتژی‌های دیگری از قبیل پین بار و اوتساید بار نیز وجود دارند. الگوهای پین بار، الگوهای تک کندلی هستند که به معامله‌گر در مورد تغییرات روند بازار یعنی اینکه روند از نزولی به صعودی یا بالعکس در حال حرکت است، خبر می‌دهند. اوتساید بار اما یک الگوی دو کندلی است که نشان دهنده معکوس شدن قیمت است. برای تشخیص الگوی اوت ساید بار کافی است به کندل‌ها دقت کنید، زمانی که کندل دوم، سقف و کف کندل قبلی را پوشش دهد نشان از الگوی اوت ساید بار است. با تمرین این الگوها می‌توانید مهارت‌های معاملاتی خود بهبود ببخشید و سود بیشتری کسب کنید.

استراتژی (Inside bar) در پرایس اکشن چه کاربردی دارد؟

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟