استراتژی پین بار در پرایس اکشن چیست؟

استراتژی پین بار در پرایس اکشن چیست؟
استراتژی پین بار در پرایس اکشن چیست؟

 

در سبک معاملاتی پرایس اکشن (price action)، استراتژی پین بار شامل یک الگوی تک شمعی و دریافت سیگنال خرید یا فروش از این الگو است. پین بار معمولاً یک شمع با دم یا فتیله (Shadow) بلندی است که ریجکت قیمت و بازگشت شدید آن را نشان می‌دهد. بنابراین پین بار یک الگوی بازگشتی بوده و معامله‌گری بر اساس پین بار، نتیجه اتخاذ استراتژی پین بار در پرایس اکشن توسط معامله‌گر است.

دیگران چه می خوانند:

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن (price action)، نشان‌دهنده حرکت قیمت اوراق بهادار، جفت ارزهای فارکس و به ویژه ارزهای دیجیتال است که در طول زمان ترسیم شده‌ است. پرایس اکشن مبنای تمام تحلیل‌های فنی نمودارهای سهام، کالا، ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌ها را تشکیل می‌دهد.

بسیاری از معامله‌گران کوتاه‌مدت برای تصمیم‌گیری در معاملات خود، به طور انحصاری بر پرایس اکشن، الگوهای شکل گرفته و استراتژی‌های مبتنی بر آن تکیه می‌کنند. تحلیل تکنیکال به عنوان یک عمل مشتق از پرایس اکشن است؛ زیرا از قیمت‌های گذشته در محاسبات استفاده می‌کند تا سپس بتواند آینده قیمت را پیش‌بینی کند و بر اساس پیش‌بینی‌های خود، تصمیمات معاملاتی را اتخاذ کند.

نکات کلیدی در پرایس اکشن

  • پرایس اکشن به طور کلی به تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال و دیگر دارایی‌ها در بازارهای مالی در طول زمان اشاره دارد.

  • برای آشکارتر کردن روند قیمت‌ها برای معامله‌گران، می‌توان ظاهرهای متفاوتی را به نمودار اعمال کرد. این امر به ویژه در هنگام تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به دوره‌های زمانی مختلف صادق است.

  • تشکل‌های تحلیل تکنیکال و الگوهای نموداری، از price action مشتق شده‌اند.

  • ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند میانگین متحرک، نیز از روی پرایس اکشن محاسبه شده و برای پیش‌بینی آینده قیمت بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • اگرچه در پرایس اکشن از گذشته نمودار برای پیش‌بینی آینده استفاده می‌شود، تحرکات قبلی قیمت نتایج آتی را تضمین نمی‌کند.

استراتژی پین بار در پرایس اکشن چیست؟

همانطور که گفته شد، استراتژی پین بار در پرایس اکشن که به آن Pin Bar Strategy یا Pin Bar Reversal نیز گفته می‌شود، تشکیل شده از یک بدنه و یک دم بلند که همچنین به عنوان "سایه" یا "فتیله" هم نامیده می‌شود. ناحیه بین باز و بسته شدن شمع پین بار را «بدنه واقعی» می‌نامند و پین بار ها معمولاً در مقایسه با دم بلندشان، بدنه واقعی کوچکی دارند.

دم، سایه، شدو یا فتیله پین بار، نشان‌دهنده محدوده قیمتی است که سرمایه‌گذاران آن را نپذیرفته و ریجکت کرده‌اند. بنابراین، وقتی پین بار تشکیل می‌شود، مفهوم این است که قیمت برخلاف جهتی که فتیله رفته‌ است، حرکت خود ادامه را ادامه خواهد داد. اگر فتیله در بالای شمع باشد، قیمت سقوط خواهد کرد و بالعکس، اگر پین بار در پایین بدنه شدو بزند (فتیله زیر شمع باشد)، حاکی از اوج‌گرفتن قیمت است.

بنابراین، معامله‌گران price action با دیدن پین بار تصمیم می‌گیرند که وارد معامله خرید شوند و پوزیشن لانگ بگیرند (اگر بدنه از زیر شدو بزند و فتیله زیر شمع باشد) یا وارد معامله فروش شوند و پوزیشن شورت بگیرند (اگر بدنه از بالا شدو بزند و فتیله بالای شمع باشد).

نحوه ترید با پین بار

هنگام معامله‌گری در سبک price action و با استفاده از استراتژی پین بار، معامله‌‌گران چند استراتژی مختلف را برای ورود به معامله در پیش روی خود می‌بینند. اولین و شاید محبوب‌ترین گزینه برای ورود به معامله با استراتژی پین بار در سبک معاملاتی پرایس اکشن، ورود به معامله پین بار "داخل بازار" است. گزینه‌ای بسیار ساده که یعنی شما با قیمت فعلی بازار وارد معامله می‌شوید.

توجه: وقتی می‌توان یک شمع را پین بار نامید که بسته شده و شمع بعدی باز شده‌باشد. تا زمانی که شمع بسته نشده و شمع بعدی روی نمودار پدیدار نشده باشد، هنوز نمی‌توان آن را پین بار نامید.

یکی دیگر از گزینه‌های ورود به معامله با سیگنال پین بار در پرایس اکشن، استراتژی «۵۰ درصد» نامیده می‌شود. به عبارت دیگر، معامله‌گر price action باید با دیدن پین بار با ۵۰ درصد وارد شود و منتظر بماند تا قیمت به حدود نیمی از محدوده کل پین بار یا «سطح ۵۰ درصد» بازگردد؛ جایی که قبلاً یک سفارش لیمیت ثبت کرده بود و سپس با ۵۰ درصد دیگر وارد شود. در این صورت، میانگین کم می‌شود و سود بیشتری نصیب معامله‌گر خواهد شد. اما اگر این اتفاق نیفتاد، معامله‌گر ۵۰ درصد دیگر را نزد خود نگه می‌دارد و سپاسگذار سودی خواهد بود که از همان ۵۰ درصد اول به دست آورده‌ است.

نکات مهم برای ترید با استفاده از استراتژی پین بار در پرایس اکشن

  • به عنوان یک معامله‌گر مبتدی، یادگیری نحوه معامله بر اساس پین بارهای هم‌راستا با روند نمودار یا «در راستای روند» بسیار آسان‌تر است. پین‌ بارهای خلاف روند کمی پیچیده‌تر هستند و کسب تجربه و مهارت در آن‌ها به صرف زمان و انرژی بیشتری نیاز دارند.

  • پین بارها اساسا یک چرخش یا بازگشت را روند بازار نشان می‌دهند؛ بنابراین ابزار بسیار خوبی برای پیش‌بینی جهت قیمت در کوتاه‌مدت و گاهی بلند‌مدت هستند. آنها اغلب سقف‌ها یا کف‌های اصلی (نقاط عطف) را در بازار مشخص می‌کنند.

  • قرار نیست هر پین بار تشکیل‌ شده روی نمودار، ارزش معامله را داشته باشد. بهترین پین بارها در روندهای قوی و پس از یک پولبک به خط حمایت/مقاومت شکسته شده، یا در یک سطح کلیدی روی خطوط حمایت/مقاومت رخ می‌دهند.

  • اگر یک معامله‌گر تازه‌کار و مبتدی price action هستید، چشمان خود را برای شکار پین بار در چهارچوب‌های زمانی (Time Frame) یک روزه (1D) یا چهار ساعته (4H) تیز کنید و با دقت زیادی منتظر باشید؛ زیرا به نظر می‌رسد دقیق‌ترین و سودآورترین الگوهای پین بار باشند.

  • هر چه فتیله پین بار بلندتر باشد، ریجکت قوی‌تر بوده و بازگشت شدید‌تر خواهد بود. با این وجود، هر چه فتیله یک پین بار بلندتر از همتایان خود باشد، احتمال وقوع آن کمتر است. پین بارهای فتیله بلند، همچنین تمایل دارند که بیشتر از پین بارهای فتیله کوتاه سطح ۵۰ درصدی خود را ببینند. این بدان معناست که پین بارهای فتیله بلند، معمولاً نامزدهای بهتری برای ورود ۵۰ درصدی هستند که قبلاً در مورد آن بحث شد.

  • پین‌بارها در همه بازارهای معاملاتی از جمله بازار سهام، فارکس و به ویژه ارزهای دیجیتال پدید می‌آیند. قبل از معامله با پول واقعی، مطمئن شوید که آنها را شناسایی و در یک حساب آزمایشی بر اساس آن‌ها معامله کنید. اگر می‌خواهید استراتژی پین بار را در سبک معاملاتی پرایس اکشن خوب یاد بگیرید، باید آن را بسیار تمرین کنید.

جمع‌بندی

به طور کلی Price action دارای استراتژی‌های مختلفی است در این مقاله به استراتژی پین بار پرداختیم. یکی دیگر از الگوهای مهم پرایس اکشن اینساید بار است. اینساید بار از مدل دو کندلی بوده و نشان دهنده تعادل قیمت در بازار است. استراتژی اینساید بار در بازه‌های زمانی روزانه و هفتگی موثرتر است زیرا ریسک این استراتژی در این قاب‌های زمانی کمتر و بازدهی آن حداکثر است. اوتساید نیز یک الگوی دو کندلی است که نشان دهنده معکوس شدن قیمت است. برای تشخیص الگوی اوت ساید بار کافی است به کندل‌ها دقت کنید، زمانی که کندل دوم، سقف و کف کندل قبلی را پوشش دهد نشان از الگوی اوت ساید بار است.

استراتژی پین بار در پرایس اکشن چیست؟

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟