عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل آلومینیوم

عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل آلومینیوم
عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل آلومینیوم

 بنابراین کیفیت ساخت و جنس آن ها بسیار مهم است. انواع مختلفی از کابل ها در بازار وجود دارد که هرکدام قیمت متفاوتی دارند. عوامل مختلفی روی قیمت ها تاثیر گذار است. در این مقاله به عوامل موثر در قیمت سیم و کابل آلومینیوم و به طور کلی انواع کابل ها می پردازیم.

کابل آلومینیوم چیست؟

قبل از بررسی عوامل تعیین کننده قیمت سیم و کابل آلومینیوم، به بررسی ماهیت آن ها می پردازیم. اول از همه باید بین کابل ها و سیم ها، تفاوت قائل شویم چرا که این دو، با یکدیگر تفاوت دارند. سیم  ها اغلب از یک هادی و یک لایه روکش ساخته شده اند. اما کابل ها از مجموعه ای از هادی ها (سیم ها) که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند؛ ساخته می شود. سپس یک لایه عایق دیگر روی مجموع آن ها کشیده می شود.

دیگران چه می خوانند:

هادی کابل ها و سیم ها، از جنس های مختلفی ساخته می شوند، که یکی از پرکاربردترین آن ها فلز آلومینیوم است. بنابراین به سیم و کابل هایی که هادی (رسانا) آن ها از آلومینیوم ساخته شده است، کابل آلومینیومی می گویند.

عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل

انواع مختلفی از سیم و کابل در بازار وجود دارد که قیمت آن ها با توجه به ویژگی هایی که دارند، متفاوت است. در ادامه به برخی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت کابل آلومینیوم و به طور کلی سیم و کابل ها اشاره خواهیم کرد:

·هادی کابل

یکی از مهم ترین قسمت های هر سیم و کابل، هادی آن است. هادی ها در واقع وظیفه ی انتقال جریان الکتریکی را بر عهده دارند. به همین دلیل از فلزهای رسانای برق در ساخت هادی ها استفاده می کنند. به عنوان مثال، فلز مس، فلز آلومینیوم، طلا، نقره و ... از جمله آلیاژهای مورد استفاده در تهیه سیم و کابل هستند. مطمئنا قیمت هر کدام از این فلزها با دیگری متفاوت است. به عنوان مثال فلز مس نسبت به آلومینیوم گران تر است. بنابراین کابل آلومینیومی قیمت مناسب تری از کابل مسی دارد به همین دلیل بسیاری از افراد استفاده از آلومینیوم را به مس ترجیج می دهند.

·عایق کابل

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت سیم و کابل آلومینیوم، نوع و جنس عایق آن ها است. جنس های مختلفی از عایق ها در بازار وجود دارد که قیمت های متفاوتی دارند. در نتیجه جنس عایق بر قیمت نهایی محصول تاثیرگذار است. عایق ها، خطر برق گرفتگی انسان و آسیب دیدگی وسایل برقی را کاهش می دهند. همچنین هادی ها را از برخی آسیب های محیطی حفظ می کنند.

امروزه از دو نوع XLPE و پی وی سی در ساخت عایق سیم و کابل استفاده می شود که هر دو کیفیت خوبی دارند. اما عایق XLPE از پی وی سی گران تر می باشد. به همین دلیل نیز در صنایع مختلف بیشتر از عابق پی وی سی استفاده می کنند مگر در کاربردهای خاص که نیاز به ایمنی و استانداردهای بالایی است؛ که از XLPE استفاده می شود.

·کاربرد و نوع کابل

سیم و کابل انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال کابل های زمینی، کابل های هوایی، کابل های دریایی، کابل های فشار ضعیف و فشار قوی و ... هر کدام از این کابل ها، کاربرد مختلفی دارند. در واقع کابل هایی که در زیر زمین دفن می شوند باید به گونه ای در برابر خوردگی و ... مقاومت بالایی داشته باشند. یا کابل هایی که در مناطق گرم مورد استفاده قرار می گیرند، باید دارای روکش های نسوز و مقاوم باشند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

·اندازه و سایز کابل ها و مواد اولیه استفاده شده

طبیعتا هر چه به سیم بیشتری نیاز داشته باشید، باید هزینه ی بیشتری نیز بپردازید. اما ممکن است با نقشه کشی های دقیق و درست، بتوان، متراژ و وزن کابل های مورد نیاز را کاهش داد. مساله ی دیگر مربوط به هزینه ی مواد اولیه و هزینه نیروی انسانی برای ساخت سیم و کابل ها است. هر چه تورم بیشتر شود و قیمت این موارد افزایش یابد، مطمئنا قیمت سیم و کابل نیز افزایش پیدا می کند.

خرید کابل آلومینیوم

حال که با عوامل موثر بر قیمت کابل آلومینیوم آشنا شدید. می توانید برای خرید انواع سیم و کابل اقدام کنید. اما مساله ی دیگری که بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد، برند و فروشگاه معتبر برای خرید است. فروشگاه و برند خراسان الکتریک یک گزینه ی بسیار مناسب برای تهیه سیم و کابل می باشد. چرا که تمامی محصولات از کیفیت و قیمت خوبی برخوردار هستند. فقط کافی است محصولات خراسان الکتریک را با سایر رقبا مقایسه کنید تا به کیفیت کارها پی ببرید.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد ... 

عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل آلومینیوم

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟