راه‌ های مقابله با بحران کم آبی

راه‌ های مقابله با بحران کم آبی
راه‌ های مقابله با بحران کم آبی

در دهۀ اخیر، خشکسالی‌های پی‌در‌پی و کاهش نزولات آسمانی باعث شده‌است تا جهان با بحران کم‌آبی روبه‌رو شود. در این میان ایران نیز به شدت با مشکل کم‌آبی روبه‌رو است و بسیاری از ارگان‌ها و مؤسسات، به فکر راهکارهای مؤثر برای صرفه‌جویی بهینه در مصرف آب هستند. در این میان کاهش مصرف آب خانگی، صنعتی و کشاورزی تا حد زیادی می‌تواند به مصرف بهینۀ این مایۀ حیات کمک کند و در حال حاضر نیز به‌عنوان یکی از راه‌های مقابله با بحران کم‌آبی شناخته شده‌است.

با یک نگاه به دور و اطراف و زندگی شخصی خود خواهید دید که در طول شبانه‌روز علاوه‌بر آشامیدن، برای مصارف مختلف نیز به آب سالم نیاز داریم. از استحمام و سرویس بهداشتی گرفته تا شستن ظروف، خودرو و درست کردن انواع غذا، برای انجام همۀ این کارها آب سالم و کافی لازم و ضروری است. بدین ترتیب مقابله با این بحران عظیم اهمیت فراوانی دارد و نیازمند عزم راسخ و جدی تمامی افراد جامعه و ارگان‌های دولتی و غیردولتی است.

دیگران چه می خوانند:

راه‌ های مقابله با بحران کم آبی

جهان درگیر بحران کم‌آبی!

طبق تحقیقات و بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص شده‌است که آلودگی‌های زیست محیطی، کشاورزی غیراصولی و رشد بی‌رویۀ جمعیت، از عوامل اصلی و مهم ایجاد بحران آب در دنیا هستند. به‌گونه‌ای که آب‌های سطحی و زیرزمینی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده‌اند. علاوه‌بر این، عدم مدیریت آب سیل و فاضلاب به‌منظور بازیابی و استفادۀ مجدد، به کاهش آب سالم در چند سال اخیر دامن زده‌است تا جایی‌ که امروزه بسیاری از کشورهای آسیایی، آفریقایی، اروپایی و آمریکایی با مشکل جدی کم‌آبی مواجه هستند و برای تأمین آب موردنیاز بخش‌های خانگی، صنعتی، تجاری، کشاورزی و غیره با مشکل اساسی روبه‌رو شده‌اند.

البته در این‌ خصوص شرکت‌ها و مؤسسات مختلف به دنبال راه‌های مقابله با بحران کم‌آبی برای گذر از این بحران هستند و تا‌به‌‌حال نیز فعالیت‌های مؤثری در این‌ خصوص انجام داده‌اند. مجموعۀ متخصص و پرتوان موتور پمپ یاران با طراحی و سخت انواع پمپ شناور و گریز از مرکز، فرآیند استحصال و انتقال آن به بخش‌های مختلف را آسان‌تر ساخته است. شما نیز می‌توانید با مراجعه به این فروشگاه اینترنتی و استعلام قیمت پمپ شناور پمپیران، پمپ گریز از مرکز پمپیران و سایر محصولات موجود، دستگاه و تجهیزات موردنیازتان را خریداری کنید و مورد استفاده قرار دهید.

چه زمانی کمبود آب به یک بحران تبدیل شده‌است؟

به‌طور قطع و یقین نمی‌توان یک زمان دقیق را برای وقوع مشکل کم‌آبی تعیین کرد، چراکه از گذشته تا به امروز بشر مدل‌های مختلفی از کم‌آبی و بحران‌های ناشی از آن را پشت سر گذاشته است. اما در دو دهۀ اخیر، به‌لحاظ پیشرفت تکنولوژی و افزایش جمعیت، نیاز به استفاده از آب سالم بیش از پیش احساس می‌شود. به دلیل این‌که زیر‌ساخت‌ها و تجهیزات زندگی و کسب‌وکار افراد رشد چشمگیری داشته است و برای استفادۀ صحیح و مطلوب از آن‌ها می‌بایست از آب سالم به میزان کافی استفاده کنیم.

به‌طور مثال طراحی و ساخت ادوات و تجهیزات کشاورزی سبب شده‌است تا روش‌های نوین و مکانیزه برای کشت، آبیاری و برداشت انواع محصول به‌وجود بیاید. اما تا زمانی‌ که آب شیرین در اختیار بشر نباشد، بسیاری از این تجهیزات و دستگاه‌ها بلااستفاده خواهد ماند بنابراین تا زمانی‌ که راه‌های مقابله با بحران کم آبی به شکل صحیح و اصولی انجام نشود، نمی‌توانیم از تکنولوژی‌های روز دنیا و امکانات موجود نهایت بهره را ببریم.

بحران کم آبی

عوامل اصلی به‌وجود آورندۀ بحران کم‌آبی

در صورتی‌ که به دنبال بهترین راه‌های مقابله با بحران کم آبی در دنیا به‌ویژه ایران هستید، می‌بایست با دلایل اصلی به‌وجود آمدن این بحران عظیم آشنایی پیدا کنید تا پس از آن بتوانید مناسب‌ترین و کاربردی‌ترین راهکارها را در پیش بگیرید و گام مؤثری برای رفع یا کاهش این مشکل بردارید. در این‌ خصوص اصلی‌ترین عوامل به‌وجود آوردندۀ بحران کم آبی به شرح زیر عبارت است از:

  • آلودگی‌های زیست محیطی

متأسفانه پیشرفت تکنولوژی و صنایع در کنار همۀ مزایا، یک‌سری مضرات را برای جامعه پیرامون خود به همراه دارد. به‌طوری‌که شاهد تولید انواع مواد سمی و پساب‌های تصفیه‌نشده و مضر توسط کارخانه‌جات و مراکز صنعتی در کشور هستیم. علاوه‌بر این بسیاری از کارخانه‌جات برای تولید محصولات خود، به آب زیادی نیاز دارند و مقدار زیادی آب صرف انجام فعالیت‌های آن‌ها می‌شود. در کنار همۀ این عوامل، انسان نیز با تولید فاضلاب تصفیه‌نشده و ورود آن به محیط زیست، آلودگی‌های فراوانی را به‌وجود آورده است و موجب افزایش اثرات سوء کاهش آب و بحران عظیم کم‌آبی شده‌است.

  • کشاورزی غیراصولی

براساس آمارهای گرفته‌شده درخصوص میزان مصرف آب در بخش کشاورزی، مشخص شده‌است که در بسیاری از استان‌های کشور، شاهد مصرف غیراصولی آب در بخش کشاورزی هستیم تا جایی‌ که به‌عنوان یکی از دلایل اصلی بحران کم‌آبی شناخته شده‌است. بدین صورت که در مناطق کم باران و خشک کشور، محصولاتی کشت شده که به آب فراوان نیاز دارد و همین امر موجب خشک‌شدن آب‌های زیرزمینی و درپی آن نشست بی‌سابقۀ زمین شده‌است. در این زمینه نیز باید با انجام بررسی همه‌جانبه، بهترین راه‌های مقابله با بحران کم آبی در این بخش مشخص شود و اقدامات لازم جهت کاهش مصرف آب انجام گردد تا در آیندۀ نه چندان دور، شاهد کشاورزی اصولی و استاندارد در کشور باشیم.

اگر برای تأمین آب بخش کشاورزی، از پمپ‌های برقی استفاده می‌کنید، می‌توانید الکتروموتور موتوژن به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین و قوی‌ترین موتورهای الکتریکی موجود در بازار را تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید. بدین منظور وب‌سایت موتور پمپ یاران مدل‌های مختلفی از پمپ شناور و فشار قوی را با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده‌است. شما نیز می‌توانید با مراجعه به این سایت و استعلام قیمت پمپ فشار قوی پمپیران، محصولات موردنیازتان را خریداری کنید.

قیمت پمپ فشار قوی پمپیران

  • افزایش جمعیت در دو دهۀ اخیر

رشد جمعیت در سال‌های اخیر به‌‎عنوان یک عامل طبیعی باعث شده‌است تا بحران کم‌آبی بیش از پیش احساس شود. به‌لحاظ این‌که بشر برای ادامۀ بقا و انجام فعالیت روزانۀ خود به میزان مشخصی آب نیاز دارد و همین امر سبب شده‌است تا مصرف آب بیش از پیش افزایش پیدا کند. البته انسان‌ها نیز در بعضی موارد با به‌کارگیری راه‌های مقابله با بحران کم آبی تا حدودی توانسته‌اند مصرف آب را کاهش بدهند. اما کم‌آبی و کاهش نزولات آسمانی به حدی زیاد است که این مورد به تنهایی کارایی مؤثر نخواهد داشت، ازاین‌رو می‌بایست به دنبال راه‌های مؤثر و کارآمد بود تا ضمن صرفه‌جویی بهینه در مصرف آب، از این مایۀ حیاتی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

مؤثرترین راه‌ های مقابله با بحران کم آبی

اکنون که با دلایل اصلی بحران کم‌آبی در دنیا آشنا شدید، می‌بایست متناسب با این عوامل، بهترین راه‌های مقابله را در پیش بگیرید و با صرفه‌جویی بهینه در مصرف آب و کنترل پساب‌ها و فاضلاب‌های موجود تا حد امکان با این مشکل جهانی مبارزه کنید. در این راستا بعضی از مهم‌ترین و مؤثرترین راه‌های مقابله با بحران کم آبی به قرار زیر است:

  • اصلاح بهینۀ بخش کشاورزی و افزایش کارایی آن

در بخش کشاورزی نیز شاهد استفاده از روش‌های منسوخ‌شده و به‌کارگیری بذر و سموم نامناسب هستیم. این عوامل نه تنها موجب کاهش کیفیت محصول می‌شوند، بلکه موجب افزایش میزان استفاده از آب و عدم بازدهی مناسب آن می‌گردند. بدین جهت برای رفع این مشکل اساسی، علاوه‌بر قطره‌ای کردن سیستم آبیاری (آبیاری تحت فشار)، باید از تجهیزات و ادوات باکیفیت و همچنین بذر و سموم استاندارد استفاده کنید. هدف از این کار، اصلاح مشکلات کشاورزی و کاهش مصرف آب در این زمینه است. البته به‌منظور انتقال آب به زمین‌های کشاورزی، می‌توانید از پمپ گریز از مرکز پمپیران و سایر برندهای موجود در بازار استفاده کنید.

بحران کم آبی

  • بهبود عملکرد کارخانه‌جات و کاهش فعالیت‌های صنایع مرتبط با آب

همان‌گونه که در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم، بسیاری از صنایع و کارخانه‌جات نظیر پتروشیمی، ذوب آهن، فولاد و غیره برای تولید محصولات خود به حجم زیادی آب نیاز دارند. درواقع بخش اعظمی از آب‌های شیرین صرف این دسته از صنایع کوچک و بزرگ در کشور می‌شود. بدین منظور نیز می‌توان با انجام تغییرات اساسی در نحوۀ عملکرد کارخانه‌جات و به‌کارگیری تجهیزات جدید، بدون نیاز به آب فرآورده‌های مختلف تولید کرد و یا میزان مصرف آب را حداقل میزان ممکن رساند. البته بعضی از کارشناسان و محققان حوزۀ مدیریت آب بر این عقیده‌اند که کارخانه‌جات صنعتی می‌بایست در شهرهای آب‌خیز و یا در نزدیکی دریا احداث شوند تا ضمن تسریع فرآیند آبرسانی، میزان مصرف آب شیرین به حداقل میزان ممکن برسد.

  • بازیافت فاضلاب و سیلاب

در کنار فاضلاب‌های شهری و صنعتی، حجم زیادی از آب باران و سیل به هدر می‌رود. به‌عبارتی عدم زیرساخت مناسب و نبود سد باعث شده‌است تا نتوانیم بخش فراوانی از آب باران و سیلاب‌ها را جمع‌آوری و از آن‌ها استفاده مجدد کنیم. در این زمینه نیز می‌بایست با تأمین زیرساخت‌های موردنیاز، علاوه‌بر جمع‌آوری سیلاب ناشی از باران و برف، بخش اعظمی از فاضلاب‌های شهری و صنعتی نیز تصفیه شوند و مورد استفاده قرار بگیرد. انجام این کار تا حد زیادی می‌تواند مشکل کم‌آبی را برطرف کند و در ایران نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با بحران کم آبی شناخته شده‌است.

سخن آخر

اکنون که با بحران کم‌آبی و عوامل اصلی به‌وجود آورندۀ آن آشنا شدید، می‌توانید با توجه به راه‌های مقابله با بحران کم آبی، این مشکل اساسی و جهانی را تا حد کاهش دهید. البته در این خصوص ارگان‌ها و نهادهای مختلفی مشغول فعالیت هستند و با اصلاح موانع موجود، در صدد کاهش مصرف آب و هدر رفتن آن هستند تا در سال‌های آتی بتوانیم شاهد کاهش مصرف آب و استفاده بهینه از آن باشیم.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد .... 

راه‌ های مقابله با بحران کم آبی

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟