رومینا دختر 13 ساله تالشی بود که در واب توسط پدرش سربریده شد . قتل رومینا همه مردم ایران را اندوهگین کرد . رومینا بخاطر دوستی و فرار با پسری به نام بهمن توسط پدرش در خواب با داس سربریده شد . بیانیه مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در مورد قتل رومینا را در ادامه می خوانید :
در این بیانیه آمده است: همانگونه که استحضار دارید در ماه جاری دو رویداد تأسف آور در جامعع ما رخ داد که بیش از دیگر رخدادها عواطف هموطنان را جریجه دار نمود نخست قتل فجیع دختر تالشی و درگذشت زن آلونک نشین کرمانشاهی، هر چند در نگاه ابتدایی قربانیان هر دو حادثه، متهم به عبور از مرزها بوده اند که، در اولی مرزهای شرعی و اخلاقی و در دومی مرزهای قانونی نادیده گرفته شده بودهاند، اما در هر دو مورد با تعدی به یک زن مواجهایم.
در ادامه بیان شده است: این موضوع از یک سو با عدالت حقوقی و اجتماعی اسلام گره میخورد و از سوی دیگر به لحاظ آن که قانون اساسی و رهبر انقلاب اسلامی، به رفع مظلومیت از زنان نگاهی ویژه و تاکید آمیز داشتهاند، دارای اهمیت است.
مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران افزوده است: در حادثه نخست پدر دختر، متهم است که رفتار نابخردانه، جاهلانه و غیراسلامی را از سر عصبیت با برچسب غیرت مرتکب شده است و همه انتظار دارند که تاوان این جنایت را بپردازد.
بیانیه تصریح کرده است: در حادثه دوم نیز شهرداری متهم است که با شخصی بیپناه که پشتیبانی نداشته، رفتاری خشن، غیرقانونی و غیراخلاقی انجام داده و دست کم زمینه روانی مرگ وی را فراهم آورده است.
بیانیه مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران ادامه داده است: بنابراین مجریان این دو حادثه باید به گونهای عبرتآمیز مجازات شوند که در آینده شاهد حوادث مشابهی در سطح کشور نباشیم. در عین حال حادثه اخیر علاوه بر آنکه نشان از اجرای غلط یک ضابطه دارد، با موضوع عدالت اجتماعی هم مرتبط است.
بیانیه عنوان کرده است: آیا قوانین باید به طور یکسان، افراد متمکن قانونگریز و افراد بیپناه و آوارهای را که از سرناچاری بر رعایت قوانین استطاعت ندارند، شامل شوند یا اینکه در گام نخست باید در خدمت تامین یا تسهیل دستیابی به حداقلهای زندگی باشند؟
بیانیه حاکی است: در هفتههای اخیر پرسشهای متعددی درباره فلسفه عدم اجرای حکم قصاص برای پدر مطرح شده است. در این باره آنچه از متون اسلامی استنباط میشود آن است که قصاص نشدن با جنسیت مقتول مرتبط نیست و پدر در قتل فرزند پسر هم قصاص نمیشود. این حکم به معنای اعطای امتیاز به مردان نیست چون مرد با جنایت به مادر، خواهر و دیگران در معرض قصاص قرار میگیرد.
مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران آورده است: این حکم به دلیل ولی دم بودن وی هم نیست چون پسر ممکن است ولی دم پدر و مادر خود باشد؛ اما با قتل آنها در معرض قصاص قرار میگیرد.
بیانیه افزوده است: همچنین به دلیل شائبه غیرعمد بودن قتل درباره پدر هم نیست، چون اصولا حکم قصاص؛ صرفا در قتل عمد مطرح میشود و استنثا شدن پدر از این حکم، استثنا شدن از حکم قتل عمد است؛ بلکه آنچه صلاحیت دارد که حکمت قصاص شدن پدر باشد، ولایت و سرپرستی پدر نسبت به فرزند است.
در ادامه بیانیه مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران آمده است: این که چرا خداوند پدر را در جایگاه سرپرستی از حکم قصاص معاف نموده است، در هیچیک از متون دینی بیان نشده و آنچه در بین مردم یا کارشناسان بیان میشود، حدس و گمانی بیش نیست.
این بیانیه آورده است: خداوند احکام را براساس ملاحظه مصالح و مفاسد واقعی تشریع نموده و فلسفه تمامی احکام را بیان نکرده است. انسان مؤمن با آگاهی از این که خداوند براساس علم کامل، لطف بی شائبه و عدالت محض، قوانین را وضع کرده است، خود را موظف به همراهی و تسلیم در برابر هدایت تشریعی او میداند و آن را مصداق توحید ربوبی میشمارد.
بیانیه مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران ادامه داده است: رسالت فقها صرفا استنباط از متون مقدس است و حکم عدم قصاص پدر چنان جایگاه محکمی در متون روایی دارد که فقهای صاحب نام تردید در آن را روا ندانستهاند.
در ادامه بیانیه گفته شده است: به هر حال منتفی بودن حکم قصاص پدر به معنای نفی مجازات نیست و دادگاه صالحه میتواند و باید مجازاتی عادلانه، عبرتآمیز و بازدارنده برای متهم در نظر بگیرد.
این بیانیه اضافه کرده است: در حادثه نخست، به جز متهم ردیف اول و پسری که متهم به اغفال یا تبانی با دختر برای انجام عملی غیرشرعی است، عدهای دیگر را هم باید در معرض اتهام قرار داد: خویشانی که پدر را تحریک کردهاند، از آن جملهاند.
بیانیه حاکی است: اما نباید «متهمان نرم» این حادثه را نادیده گرفت، ما کنشگران عرصه فرهنگ، چه روحانی و چه دانشگاهی، متهمیم که با سنتهای جاهلانه مماشات کرده و رهبر معظم انقلاب اسلامی را که در چند دهه اخیر بر نفی سنتهای قبیلهای درباره زنان، بر مقابله با ظلم نسبت به آنان، بهویژه در خانواده و بر ضرورت ارائه پیشنهادهای قانونی و اصلاحگرانه پای فشردهاند، با سکوت یا کمکاری خود، تنها گذاشتهایم.
در ادامه بیانیه تصریح شده است: در حادثه دوم نیز، هم مسئولان و هم جریان انقلابی با تمام محاسن خود، متهماند که نسبت به موضوع عدالت اجتماعی، چنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه به مجلس یازدهم تصریح داشتند، کمکاری کردهاند.
مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران تاکید کرده است: به راستی منازعه خسته کننده اولویت عدالت یا ولایت چه مشکلی را از مستضعفان و پابرهنگان حل میکند و ما را چه شده است که ۴ دهه پس از وقوع انقلابی که با خون مستضعفعان به ثمر نشست باید شاهد حذف کلیدواژة «مستضعف» از ادبیات مدیران بوده و شاهد از متن به حاشیه رفتن ضعفا در الگوهای سیاستگذاری، قانونگذاری و اجرا و تکرار شدن پربسامد بیتوجهی به آنان باشیم؟
ازدواج دختران زیر ۱۸ سال، کودک همسری نیست
بیانیه در ادامه با دفاع از آنچه به "کودک همسری" معروف است، مدعی شده است که مدافعان غرب گرای حقوق زنان متهماند که با ترویج جاهلیت مدرن، با زدن برچسب کودک به دختران کمتر از ۱۸ سال و با مقابله با آنچه، به خطا، کودک همسریاش نامیدهاند، به خانوادهها پیام میدهند که نوجوانان خود را کودک قلمداد کنند و آمادهسازی تربیتی، روانی و اجتماعی آنان را برای ازدواج و تشکیل خانواده به تأخیر بیندازند.
در ادامه این بیانیه آمده است که به تاخیر افتادن بلوغ اجتماعی فرزندان ما برای اهلیت ازدواج و یا بازنمایی کودکانه از این گروه خانوادهها را متقاعد میسازد که تن دادن به ازدواج فرزندان، جفا در حق آنان است.
به نوشته بیانیه، آنها با مقابله با آنچه کودک همسریاش مینامند در مسیر تامین نیاز عاطفی و جنسی از مسیر مشروع، انسداد ایجاد میکنند تا خانواده میان انتقام از فرزندان فریب خورده یا تن دادن به خواسته های نامشروع آنان، یکی را انتخاب کنند.
بیانیه در ادامه همچنین مدعی دفاع نهادهای دولتی کشور در دهه ۷۰ از روابط آزاد جنسی نوجوانان شده و با دفاع مجدد از ازدواج کودکان، نوشته است: به راستی، اگر پدر این دختر تالشی فرزندش را در همین شرایط به ازدواج تشویق مینمود، طرفداران غربزده حقوق زنان و کودکان فریاد اعتراض در محکومیت اقدام پدر سر نمیدادند؟ کارنامه کدامیک از آنها نشان میدهد که در برابر روابط آزاد جنسی حساسیتی مانند حساسیت در برابر کودکهمسری داشته باشند؟
این بیانیه در ادامه بیان کرده است: نظام تربیت رسمی و غیر رسمی ما نیز متهماند. نظام تربیت ما در شکلگیری هویت جنسی فرزندانمان چه نقش سازندهای ایفا میکند؟ مدرسه چگونه مفهوم حیا و عفت را برای دختران و مفهوم غیرت، خودنگهداری و غلبه بر خشم را برای پسران نهادینه میکند؟
بیانیه ادامه داده است: آنها چه درکی از آسیبپذیریهای احتمالی خود و چه فهمی از تمایزات روانشناختی خود با جنس مکمل دارند؟ آیا پدران آینده ما در یک فرایند تربیتی برای ایفای نقش پدری به گونهای آماده شدهاند که درک درستی از اقتدار، وقار و غیرت، در عین غمخواری و همدلی، داشته باشند؟
این بیانیه عنوان کرده است: آیا میدانند نیازهای هر مقطع سنی فرزندانشان چیست و چگونه باید با رفتار عاطفی، فرزندانشان را سیراب کنند که تشنه نگاه بیگانگان هرزه نباشند و به لاف عشقی اعتماد نکنند؟
در ادامه بیانیه گفته شده است: رسانهها به درستی، با انتشار بموقع و وسیع این دو حادثه، عواطف اجتماعی را تحریک کردهاند. واکنشهای عمومی و نخبگان نشان داد که وجدان عمومی جامعه ایرانی نسبت به چنین موضوعاتی حساسیت لازم را دارد و از کنار آنها بیتفاوت نمیگذرد.
بیانیه افزوده است: اما آنها و ما را چه شده که حادثه دختر تالشی را در وسیعترین سطح خبری انعکاس میدهیم اما جنایت تکهتکه کردن نزدیک به ۳۰۰ هزار جنین بیصدا و مظلوم را، در هر سال، نمیبینیم؛ انسان هایی که هنوز به دنیا نیامده اند به بدترین عقوبتها محکوم میشوند و یا در قبال کودکانی که در بدو تولد در سطلهای زباله و گوشة راهها رها میشوند احساس مسئولیت نمیکنیم!
مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران یادآور شده است: این دو دسته از حوادث، یک تمایز روشن دارند. اولی مصداق بارز نقض حقوق انسانی در اسناد بینالملل و بهانهای برای حمله به فرهنگهایی است که همسو با مدارای جنسی نیستند و بنابراین باید با راهبری آژانسهای خبری بیگانه مورد هجوم قرار گیرند و دومی مصداقی از حق تسلط بر بدن و پیامد آزادی جنسی است و باید از کنار آن با سکوت تأییدآمیز گذشت.
در ادامه بیانیه آورده شده است: به هر حال حوادث رخداده علیرغم وجوه آسیبشناسانه خود میتواند به مثابه یک فرصت برای بازسازی الگوهای سیاستگذاری، قانونگذاری و اجرایی، با رویکرد عدالت محور به حساب آید.
بیانیه مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران ادامه داده است: رهبر معظم انقلاب اسلامی، مجلس تازه نفس، نهاد قضایی مصمم و پای کار و قوه مجریهای که مشکلات زنان را مساله ذهنی خود میداند و جامعه کارشناس حوزه و دانشگاه سرمایههایی گرانبها برای پیگیری این مطالبة مهم اجتماعیاند.
در بخش پایانی بیانیه تاکیده شده است: همگرایی آنان میتواند طلیعهای برای شکوفایی هر چه بیشتر نظام اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی و در دهة پیشرفت و عدالت باشد؛ امید است که این انتظار دیر نپاید.
به گزارش ایرنا، ۳۰ اردیبهشت ماه ماموران اجراییات شهرداری کرمانشاه خانه «آسیه پناهی»، زن آلونک نشین در انتهای شهرک سجادیه را به دلیل ساخت و ساز غیرقانونی در حریم فضای سبز و برق فشار قوی تخریب کردند. پس از تخریب کپر، خانم پناهی برای انتقال به کمپ «چشمه سفید» در جنوب شهر، سوار خودروی اجراییات شد اما در مسیر انتقال دچار سکته قلبی شد و جان خود را از دست داد.
همچنین، رومینا اشرفی دختر ۱۳ ساله تالشی در تاریخ ۶ خرداد ۹۹ توسط پدرش در بخش حویق شهرستان تالش به قتل رسید. // ایرنا
رومینا اشرفی، قربانی جهل و تعصب
یک مشاور روانشناختی در خصوص ماجرای قتل رومینا اشرفی دختر ۱۳سالە تالشی گفت: از آنجایی که فضای خانه و خانواده مامنی امن و مطمئن برای هر یک از اعضای خانواده محسوب میشود متاسفانه قتلهایی همچون ماجرای رومینا به لحاظ روانی سبب ناامن جلوه دادن فضای خانواده خواهد شد.
شیوا ابراهیمی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: قتل رومینا به لحاظ فردی، خانوادگی و اجتماعی تبعات بسیاری را به دنبال داشت، زیرا انسانها در اجتماع همچون زنجیرهای متصل به هم هستند که کارها و رفتارهای هر یک از انسانها بر دیگری تاثیرگذار است.
وی عنوان کرد: به لحاظ روحی و روانی قطعا بعد از چنین حادثه ناگواری، خود اعضای خانواده به اختلال "پیتیاسدی" یا اضطراب پس از سانحه دچار خواهند شد و همین خود تاثیرات منفی زیادی بر روح و روان خانوادههایی خواهد گذاشت که از بیرون نظارهگر این مسئله هستند و سبب ایجاد نوعی حس بیاعتمادی و ترس نسبت به اعضای خانواده خواهد شد.
ابراهیمی افزود: قتل رومینا اشرفی هرچند که سبب برانگیخته شدن احساسات بسیاری از افراد و برانگیختن رفتارهای احساسی و هیجانی بسیاری در جامعه شده است، اما باز با این وجود اگر علل و عوامل و دلیلهای این مسئله بررسی و ریشهیابی نشود باز هم ماجراهایی نظیر قتل رومینا در جامعه تکرار خواهد شد.
وی بیان کرد: زمانیکه امثال قتلهای رومینا را بررسی میکنیم از همان قدیم الایام قتلهایی امثال رومینا حتی اگر به قتل جسمی و جانی هم نرسیده باشد قتلهای شخصیتی بسیاری توسط رفتارهای نامناسب رخ داده است.
به گفته این مشاور روانشناختی، نباید نسبت به هر اتفاقی که در جامعه پیش میآ ید بدون بررسی ریشههای عوامل و علل آن ماجرا به شیوه هیجانی برخورد کرد و اینکه اگر بخواهیم سریعالسیر خواهان مجازات برای این افراد باشیم و بعد از مدتی قضیه را به دست فراموشی بسپاریم نیز رخداد جالبی نخواهد بود.
شیوا ابراهیمی با اشاره به اینکه در بررسی علل پیش آمده چندین نهاد دخیل هستند، عنوان کرد: در این مسئله اولین نهاد، خود نهاد خانواده است و باید بدانیم که خانواده رومینا اشرفی به عنوان نماینده بخشی از خانوادهها در جامعه چگونه در تربیت فرزندان خود عمل کرده که سبب گرایش دختری در سن کودکی به سمت روابط نامتعارف شده است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر با توجه به اینکه شاهد شتاب بیشتری در تحولات اجتماعی و گستردگی روابط اجتماعی در جامعه هستیم حتی برای نگهداری و محافظت از یک اشیاء بیجان نیازمند علم و آگاهی و خرد هستیم چه برسد به اینکه بخواهیم یک موجود انسانی را پرورش دهیم! اما متاسفانه بسیاری از والدین هیچگونه مطالعهای درخصوص فرزندپروری نداشته و نمی دانند که هر انسانی با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد خود نیازمند نوع برخورد متفاوت سبک فرزندپروری است.
ابراهیمی اظهار کرد: متاسفانه در جامعه ما والدین در تشکیل خانواده فاقد علم و آگاهی لازم فرزندپروری هستند، زیرا در جامعه امروزی که بیشتر کودکان پرورش یافته فضای مجازی هستند روابط و تعامل طبیعی میان فرزند و والد در حال نابودی است، بنابراین در قضیه قتل رومینا باید بررسی کرد که رومینا که تربیت یافته خود خانواده است به چه دلیل به روابط نامتعارف ورود پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: آنچه که مبرهن است اینکه در خانواده رومینا اشرفی، روابط والد و فرزند بسیار ضعیف بوده و تقریبا میتوان گفت که روابط میان اعضای خانواده در حال نابودی بوده است.
ابراهیمی افزود: این مسئله که رومینا به عنوان دختری که نتوانسته عشق را درست انتخاب کند و انتخابی همسو و متناسب با خود و خانوادهاش داشته باشد، یا اینکه به فرض مثال اگر احیانا مخالفتی از جانب خانواده بوجود آمده قادر به تصمیمگیری درست و حل مسئله نبوده به عدم آموزش لازم در زمینه حل مسئله بازمی گردد.
به گفته این مشاور روانشناختی، اگر در فضای خانواده ارتباط نزدیک و صمیمی در بین اعضای خانواده وجود نداشته باشد پیشبینی اینگونه اتفاقات و فرار فرزند از خانواده و گرایش و انحراف آنان به سمت افراد غریبه و روابط نامتعارف آنچنان غیرممکن و دور از انتظار نخواهد بود، زیرا آنها آنگونه که شاید و باید محبت و ارتباط موثری که خواهان آن هستند از افراد خانواده دریافت نکرده به همین دلیل هرگونه توجه یا کلام محبت آمیزی از سمت افراد غریبه آنها را به خود جلب خواهد کرد و همین ضعف روابط خانوادگی سبب حرکت دختران در این مسیر اشتباه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه نسل امروز پرورش یافته فضای مجازی هستند افزود: امروزه به دلیل ضعف مهارتهای ارتباطی تعامل و تعادل در ارتباط بین والد و فرزند بسیار کمرنگ شده است و از طرفی چون آموزش خاصی در این مورد دریافت نکردهاند و قبل از تهیه ابزار فضای مجازی فرهنگ صحیح استفاده از آن را آموزش ندیدهاند نهایتا اگر نحوه مدیریت و کنترل فرزند به شیوه مستبدانه و دیکتاتورانه صورت بگیرد سبب پافشاری کودکان بر خشم و مواضع نادرست خود خواهد شد.
ابراهیمی عنوان کرد: متاسفانه رومینا قربانی دست اعتقادات کورکورانه و دیدگاههای نادرست و قضاوتهای نابهجا و سنتهایی است که از قدیمالایام با توجه به تبعیضهای جنسیتی وجود داشته و هنوز در جامعه ماندگار است، در واقع کشتن رومینا به دست پدرش سبب بازیابی قدرت او در بین طایفه و فامیل خود به لحاظ عرفی و فرهنگی شده است زیرا ممکن بود اگر این اقدام را انجام ندهد به عنوان فردی بیغیرت در جامعه شناخته شود.
یه گفته وی، در اینگونه مسائل لازم است که عقاید و باورهای رایج در جامعه را تحلیل و تفسیر کرده و در صورت بروز چنین مسئلهای از واکنشهای تند و غیرمنطقی دوری کنیم.
شیوا ابراهیمی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: قتل رومینا تلنگری بود برای آگاهی بخشی جامعه برای بررسی و تحلیل اعتقادات کورکورانهای که سالها در ذهن عموم جامعه لانه کرده است.
وی با اشاره به اینکه رومینا و امثال آن محصول تربیت وحشتناک خود خانوادهها هستند گفت: زمانیکه دختری از نوازش، لمس، محبت و توجه خانواده محروم باشد باعث گرایش او به سمت افراد غریبه خواهد شد و حتی اگر تشخیص دهد که شاید دوستداشتنی در کار نباشد اما به دلیل اینکه مورد توجه فرد مقابل قرار گرفته است احساس ارزش کرده و به فرد مقابل گرایش پیدا میکند، این در حالی است که اگر والدین فرزندان خود را مورد مهر و محبت و احترام خود قرار دهند فرزندانشان به راحتی به سمت هرکسی گرایش پیدا نخواهد کرد.
ابراهیمی با تاکید بر نقش موثر آموزش و پرورش در تربیت جوانان و نوجوانان یادآور شد: مدرسه خانواده دوم هرفردی است که در زمینههای تربیتی و ارتقای دانش شناختی و مهارتهای زندگی و ارتباطی نقش بسزایی دارد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش در تربیت جوانان و نوجوانان مسئولیت ویژهای برعهده دارد و اگر خانواده در مسیری یا در بعضی از موارد تربیتی کم کاری کرده باشد مدرسه موظف است به لحاظ نظام آموزشی و پرورشی آنقدر قوی عمل کند که بتواند خانواده را متوجه اشتباهات خود کرده و حداقل آموزش درستی در این زمینه برای دانشآموزان و خانوادهها انجام دهد.
ابراهیمی گفت: یکی از نیازهای در حال حاضر که ضرورت آن در نظام آموزشی هم کاملا مشهود است حضور مشاور و یا حتی چندین مشاور در مدارس است، زیرا تعامل با دانشآموز و شناسایی نیازها و خلاءهای عاطفی آنها و اقدام برای رفع و آموزش مهارتهای مختلف، ارتقاء خودآگاهی، آموزش عزتنفس و آموزش مهارت ارتباطی همگی به نظام مشاورهای برمیگردد که لازم است فضا برای میدان عمل نقش پررنگ مشاورهای در مدارس بازتر شود.
وی اظهار کرد: برای پیشگیری و جلوگیری از اینگونه حوادث ناگوار در جامعه نظام آموزشی موظف است در سال جاری در بعضی از مواد آموزشی و پرورشی اصلاحاتی را انجام دهد و امورهایی که نیازمند نیازهای اساسی یک زندگی سالم و مناسب است جایگزین و به ویژه تدریس مهارتهای زندگی در مدارس از همان ابتدای کودکی پررنگ شود، تا جوان یا نوجوان بتواند بسیاری از مهارتهای زندگی که در اذهان نهادینه شده تحلیل و تفسیر کند و در مواقع نیاز راههای درستی در زندگی خود انتخاب کند.
شیوا ابراهیمی خاطرنشان کرد: در بسیاری از مواقع اگر شناخت، مهارت، نگرش و حمایتها به موقع انجام شود بسیاری از مسائل و مشکلات قابل پیشگیری خواهد بود اما ضعف در مهارتهای زندگی سبب بوجود آمدن اتفاقات ناگواری شده و موجب میشود که ما در مواقع ضروری نتوانیم درست عمل کنیم.
به گفته این مشاور روانشناختی، افراد جامعه نیازمند چتر حمایتی و هدایتی از سوی نهادهایی همچون خانواده، مدرسه، قوهقضایی و دیگر نهادها خواهد بود و اینگونه خدمات حمایتی و هدایتی در جلوگیری از بارش آسیبها موثر است.
وی در خصوص بررسی ابعاد روانی و اجتماعی قتل رومینا اضافه کرد: این مسئله که دختری 13 ساله تصمیم به فرار با پسری که دو برابر سن او را داشته، گرفته به نوع تربیت و مشکلات درون خانوادهای برمیگردد، آنگونه که مشخص است رومینا فاقد خانوادهای حمایتگر بوده و روند خشک و مستبدانه حاکم در خانه سبب گرایش این دختر 13 ساله تالشی به فرار و اعتماد به افراد غریبه شده است.
شیوا ابراهیمی اذعان کرد: دخترهایی امثال رومینا در جامعه زمانی که در زیر چتر حمایت خانواده قرار نمیگیرند برای پرکردن خلاء عاطفی خود به سمت افراد غریبه و ناشناس تمایل پیدا میکنند و ممکن است انتخاب فردی با اختلاف سنی بالا جدا از گرایش عاطفی به عنوان جایگزینی برای نقش پدر و والدینی حمایتگر به آن نظر داشته باشد.
ابراهیمی یادآور شد: نوجوانی که در آستانه بلوغ جنسی و فکری قرار دارد، وقتی درگیر مسئلهای عاطفی میشود قطعا عدم آگاهی در مهارتهای اجتماعی، ضعف در اعتماد به نفس، عزتنفس و همچنین ضعف در برقراری مهارت ارتباطی سبب میشود که نوجوان به نوعی احساس ارزش خود را از دست داده و از سوی هر فردی که مورد محبت و توجه قرار بگیرد گرایش پیدا کرده و در این شرایط قدرت تحلیل و تفسیر در درست و غلط بودن عواطف را نداشته باشد.
این مشاور روانشناختی به عصبانیتهای کنترل نشده در قضیه رومینا گریزی زد و گفت: عصبانیتهای کنترل نشده در حادثه رومینا به عدم مهارت حل مسئله و تصمیمگیری در خانواده اشرفی برمیگردد، زیرا مهارت حلمسئله و تصمیمگیری یکی از ریشههای عمیق خانواده برای حفظ کانون گرم خانواده و تحلیل و تفسیر مسائل و تصمیمگیری درست در زندگی است.
وی تاکید کرد: هرگونه رفتار پرخطر ناشی از خشونت جدا از اینکه به اختلالات روانی بازمیگردد اما از دیگر عوامل بروز رفتارهای خشونتآمیز، به ضعف مهارتهای رفتاری آن بازمیگردد؛ زمانیکه عصبانیتهای کنترل نشده در حادثهای بروز میکند سبب میشود که نتوانیم خشم خود را کنترل کرده و در شرایط بحرانی یک آن فوران کرده و باعث بروز چنین فاجعهای شود و همین موضوع خود بیانگر اهمیت فراگیری مهارتهای رفتاری و زندگی است.
شیوا ابراهیمی ضمن تاکید بر این موضوع که برقراری رابطه صحیح و به هنجار در شرایط امروزی باید با نسل جوان امروزی همخوانی و ارتباط داشته باشد، عنوان کرد: به دلیل نوع تربیت جوانان و نوجوانان در شرایط امروزی که عصر ارتباطات مجازی و اینترنتی روزبهروز در حال افزایش است، رابطه بین والد و فرزند برای برقراری رابطهای درست و به هنجار باید همسو با نیازهای نسل امروز باشد، زیرا ممکن است هرگونه دلسوزی، مدیریت و درایت و تجارب موفق والدین به دلیل عدم برقراری ارتباط صحیح تبدیل به ایجاد خشونت و مقابله فرزند با والد بیانجامد.
وی ادامه داد: مشکلات ارتباطی و گسست عاطفی یکی از دلایل دوریگزینی نوجوان از والدین میباشد و اگر در خانواده حس ارزشمندی و توجه و احساس نیاز و محبت در نوجوان ارضا نشود سبب ایجاد خلل عاطفی و اجتماعی نوجوان خواهد شد.
ابراهیمی در ادامه سخنان خود افزود: بدون شک نقش پدر همانند نقش مادر در شناسایی هویت جنسی دختران تاثیر بسزایی دارد، والدین باید سعی کنند که از دختران خود یک قهرمان بسازند و از دیالوگهای نامناسب در ارتباط با دختران و سرکوب کردن آنها خودداری کنند، جدا از اینها حتی در بعضی از مواقع تمجیدهای والدین از دختر خود در قالبهای سطحی و ظاهری سبب میشود که دختر به جای استفاده و کشف تواناییها و استعدادهای خود و ارتقا شخصیتی خود، احساس کند که ارزش و اهمیت یک دختر به ظاهر و چهره زیبایی است که دارد.
وی با تاکید بر این موضوع که جامعه کارکرد ضعیف خود در حوزه مسائل تربیتی و ارتباطی در قضیه رومینا را نشان داد، گفت: با وجود همه ضعفهایی که در این قضیه مشهود است اما باز نباید در این قضیه بدون ریشهشناسی و آسیبشناسی هیجانی عمل کرد و بدون تحلیل و واکاوی درست و دقیق سروته ماجرا هم آورد و پرونده قتل را رومینا را بست.
به گفته این مشاور روانشناختی، قتل رومینا اشرفی تلنگری بود برای شناسایی ضعف و خلاهای موجود در مدیریت روابط، کنترل خشم، مدیریت و تنظیم هیجان، تعارضات و حل مسئله در جامعه و میان اعضای خانواده، پیشگیری از چنین اتفاقاتی مستلزم تصویب قوانینی است که برای ارتقاء آگاهسازی و گرایش به سمت کسب دانششناختی و خود ارزشی لازم است.
ابراهیمی اظهار کرد: عدم قدرت تصمیمگیری و حل مسئله هم از سمت مقتول و هم از سمت قاتل منجر به چنین فاجعه تلخ و ناگواری شد و متاسفانه چون در این زمینه آموزشهای لازم را دریافت نکرده بودند هیچکدام نتوانستند در صورت بروز اشتباهی از جانب فرزند خود آن را حل و فصل کنند.
وی بیان کرد: نحوه برخورد خانوادهها با نوع اعتقادات کورکورانه و رایج در جامعه نیازمند کسب شناخت و آگاهی برای برخورد درست با فرزندان به ویژه دختران است، رسانهها و فیلمها میتوانند تا حدودی اعتقادات و باورهای غلط شکل گرفته در اذهان عمومی را کمرنگ کنند.
شیوا ابراهیمی با اشاره به نقش موثر سیستم قضایی و انتظامی در قضیه رومینا خاطرنشان کرد: جامعه به تصویب قانون حمایت جدی و بیشتر کودکان و زنان نیازمند است تا هنگام پیشآمد چنین رخ دادی بدون زمینهیابی و تحلیل و بررسی به لحاظ روانشناختی و فرهنگی و بدون بررسی شرایط فعلی خانواده فرد بازگشت مجدد آنان به فضای خانواده صورت نگیرد و در اینگونه رخدادها نیازمند مداخله اورژانسهای اجتماعی کارآمد و قدر تا با اراده خدمات خود فضای متشنج خانواده را آرام کرده و تحت درمان روانشناختی قرار گیرند و بعد از آرام شدن شرایط و ارتقا آگاهیها بازگشت کسانی امثال رومینا به منزل صورت گیرد.
وی در پایان یادآور شد: معمولا صداهای فروخورده و مسکوت و یا دختران طرد شده از فضای خانواده به هر دلیلی قربانی نظامهای تبعیض جنسیتی، عدم وجود قانون جدی حمایت از کودکان و زنان، وجود قانون خشک و مستبدانه و مردسالارانه درون جامعه و همچنین اسیر اعتقادات و سنتهای کورکورانه درون جامعه هستند.
منبع : ایسنا
0 دیدگاه