آشنایی با انواع کارت ویزیت

در این مقاله از خانه چاپ و گرافیک به هر سوالی که در مورد کارت ویزیت دارید خواهید رسید و با انواع روش های چاپ کارت ویزیت، جنس های مختلف، سایز و شیوه های برش خاص کارت ویزیت آشنا خواهید شد. چطور کارت ویزیتی خاص و منحصر بفرد داشته باشیم، کارت ویزیت های لوکس کدامند، چطور کارت خود را 2 ساعته چاپ کنیم، از چاپ افست استفاده کنیم یا چاپ دیجیتال، و پاسخ هر سوال دیگری که در زمینه چاپ کارت ویزیت دارید را در این مقاله خواهید یافت.
آشنایی با انواع کارت ویزیت

در این مقاله از خانه چاپ و گرافیک به هر سوالی که در مورد کارت ویزیت دارید خواهید رسید و با انواع روش های چاپ کارت ویزیت، جنس های مختلف، سایز و شیوه های برش خاص کارت ویزیت آشنا خواهید شد. چطور کارت ویزیتی خاص و منحصر بفرد داشته باشیم، کارت ویزیت های لوکس کدامند، چطور کارت خود را 2 ساعته چاپ کنیم، از چاپ افست استفاده کنیم یا چاپ دیجیتال، و پاسخ هر سوال دیگری که در زمینه چاپ کارت ویزیت دارید را در این مقاله خواهید یافت.

چاپ کارت ویزیت

دیگران چه می خوانند:

در چاپ کارت ویزیت مانند کل صنعت چاپ دو شیوه کلی برای چاپ وجود دارد: چاپ افست و چاپ دیجیتال. کارت ویزیت روی برگه های مختلف بصورت دیجیتال یا افست چاپ شده، در صورت نیاز روی آن پوشش مناسب نصب شده و سپس در سایز دلخواه شما به صورت ساده، دورگرد و یا اشکال کاملا خاص برش میخورد و برای شما ارسال می گردد.

برای دانستن اینکه کدام یک از این شیوه های چاپی مناسب کار شماست در ابتدا باید با انواع شیوه چاپی آشنا شوید.

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال به شیوه ای نوین از چاپ می گویند که برگه ها بصورت تکی وارد پرینتر شده چاپ توسط دستگاهی کاملا دیجیتال با توجه به فایل شما بصورت کامل روی آن انجام می شود و به همان صورت از آن خارج می شود. در این شیوه چاپی تفاوتی نمی کند که شما 1 برگ از محصول خود نیاز دارید یا 1000 برگ، هزینه چاپ و کاغذ در هر صورت تفاوت نمی کند، البته تخفیف های زیادی با افزایش تیراژ به سفارش ها اعمال می شود اما شیوه کار تفاوتی نمی کند. با توجه به همین مورد اگر تعداد بسیار زیادی کارت نیاز نداشته باشید، یا اینکه کارت ویزیت فوری نیاز داشته باشید و الویت شما سرعت چاپ باشد (چاپ 2 ساعته) انتخاب شما چاپ دیجیتال کارت ویزیت خواهد بود.

چاپ افست

چاپ افست شیوه ای قدیمی و با سابقه در صنعت چاپ است که مخصوص چاپ در تیراژ (تعداد) بالاست، در این شیوه چاپی، برای هر طرح به کلیشه و زینک نیاز داریم و این فرایند های زمان بر و هزینه بر، به عنوان هزینه اولیه این چاپ محسوب می شود به همین دلیل به عنوان مثال وقتی تعداد چاپ شما به 1000 برگ برسد این چاپ بصرفه خواهد بود زیرا هزینه های اولیه اعمال شده در کل تعداد درخواستی شما پخش می شود.

اگر به تعداد زیادی (1000 عدد) کارت ویزیت نیاز دارید و قیمت هر عدد کارت برای شما الویت اصلی باشد چاپ افست کارت ویزیت، انتخاب شماست.

برخی تکنیک های چاپی مانند طلاکوب و یووی تنها منحصر به چاپ افست است.

جنس های مختلف کارت ویزیت

کارت ویزیت ها روی جنس های مختلفی می توانند چاپ شوند، از کاغذ و مقوا گرفته تا شیشه و چوب. اما تقریبا اکثر کارت های ویزیت روی دو جنس کاغذ و پی وی سی چاپ می شوند. این دو جنس مواد اصلی مورد استفاده در چاپ کارت ویزیت بوده که در ادامه مطلب با تفاوت ها و انواع مختلف آن ها آشنا خواهید شد.

کارت ویزیت پی وی سی

پی وی سی یا همان pvc نوعی پلیمر است که جنسی مانند پلاستیک دارد، این برگه های پی وی سی در ضخامت های متفاوتی تولید می شود. در ضخامت 760 میکرون این برگه ها ضخامتی مشابه کارت های بانکی دارند. مهمترین مزیت آن مقاومت بالا و کاملا ضد آب بودن pvc است. کارت ویزیت های پی وی سی 400 میکرونی به دلیل جنس ضد آب خود و ضخامت پایین تر از کارت های 760 میکرونی، به راحتی در استفاده های طولانی مقاومت نشان داده و کارت های بسیار مناسبی برای چاپ کارت بازی و انواع بورد گیم است.

به طور کلی کارت های پی وی سی به دلیل ضد آب بودن خود کارت های بسیار مناسبی برای مصارفی است که نیاز به ماندگاری طولانی مدت و استفاده در شرایط مختلف دارند. قیمت این کارت ها نیز به طور کلی بالاتر از کارت های کاغذی است.

کاغذ

تنوع بسیار بالا در رنگ، جنس و بافت کاغذهای متفاوت، این جنس را به پر استفاده ترین ماده برای چاپ کارت ویزیت تبدیل کرده و بیش از 90 درصد کارت ویزیت های چاپ شده از جنس کاغذ می باشند. بیایید با انواع کاغذ و نمونه های چاپ شده آن آشنا شویم:

کارت ویزیت گلاسه

پر کاربرد ترین کاغذ مورد استفاده در صنعت چاپ. کاغذی صیقلی، براق و ارزان که تقریبا تمامی طراحی ها به خوبی روی آن جلوه می کند و به دلیل صیقلی بودن آن بسیار مناسب برای پوشش های لمینت و سلفون است. این کارت به دلیل ظاهر ساده و معمولی خود و مقاومت نداشتن در برابر رطوبت معمولا به صورت بدون پوشش استفاده نمی شود مگر در مواقعی که الویت اصلی چاپ کارت هزینه آن باشد

کارت ویزیت کرافت

کارت کرافت سوئدی و ایرانی

کرافت سوئدی راست و کرافت ایرانی چپ

یکی از کاغذهای پر استفاده در صنعت چاپ که در گرماژ 300 گرمی، ضخیم و مناسب چاپ کارت ویزیت می شود. این کاغذ رنگی کرم مانند دارد و در دو نوع ایرانی و سوئدی وجود دارد. این کاغذ با ظاهر خاص و آنتیک خود برای چاپ کارت ویزیت با طراحی منحصر بفرد بسیار مناسب است. کارت ویزیت کرافت ایرانی رنگی کدر و بافت هایی درشت تر دارد و در کنار قیمت مناسب خود می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای انواع مصارف باشد، از سوی دیگر کارت ویزیت کرافت سوئدی با بافت نرم و یک دست و ظاهر شفاف تر خود در کنار قیمت بالاتر می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای مصارفی که به کارتی لوکس تر و فانتزی علاقه دارند باشد.

کارت ویزیت سلفون

پوششی بسیار نازک که برای افزایش مقاومت و زیبایی روی کاغذ گلاسه چسبانده می شود و در سه نوع براق، مات و مخملی  وجود دارد. سلفون براق موجب شادابی و درخشش رنگ شده، سلفون مات ظاهری شکیل و رسمی دارد و سلفون مخملی مشابه مات ولی با حس لمسی متفاوت و لطیف مانند مخمل. سلفون های مات و مخملی خود در طرح های متفاوت و فانتزی و زیبایی وجود دارند که با انتخاب آگاهانه هر یک می توانید ظاهری خاص و متفاوت به کارت های خود بدهید.

کارت ویزیت لمینت

لمینت براق راست و لمینت مات چپ

لمینت براق راست و لمینت مات چپ

پوششی مشابه سلفون با این تفاوت که ضخامت آن بسیار بالاتر است. لمینت کارت ویزیت شما را مستحکم و مقاوم کرده و انعطاف آن را کاهش می دهد. پوشش لمینت در دو نوع مات و براق وجود دارد که انتخاب آن ها به سلیقه، نوع طراحی و رنگ کارت ویزیت شما بستگی دارد.

کارت های لمینت براق رنگ طرح شما را زنده و درخشان کرده اما بازتاب نور بالایی به طرح شما می دهند، اما پوشش لمینت مات رنگ کارت های شما را کمی کدر کرده اما ظاهری شکیل و زیبا به کارت های شما می دهند و بازتاب نور را به شدت کاهش می دهند.

کارت ویزیت کتان

کتان کهلر راست ، کتان ایتالیا چپ

کتان کهلر راست ، کتان ایتالیا چپ

در صورتی که می خوهید کارتی خاص و زیبا اما با قیمت بسیار مناسب داشته باشید، می توانید از کاغذهای کتان استفاده کنید. جنس کاغذ کتان از ارزان ترین کاغذهای بافت دار بوده که در چهار مدل با بافت های گوناگون تولید می شود.  کتان امباس که ارزان ترین کتان بوده، کتان های با کیفیت کبریتی و ایتالیا که بافتی تار و پود گونه و ریز دارند و کتان کهلر آلمان که بافتی با خطوط برجسته افقی یا عمودی دارد مدل های مختلف کاغذ کتان هستند.

کارت ویزیت فابریانو

فابریانو کبریتی راست، فابریانو چکشی چپ

فابریانو کبریتی راست، فابریانو چکشی چپ

کاغذ فابریانو برندی معروف و لوکس در صنعت کاغذ است. این کاغذهای بافت دار با کیفیت در چهار مدل فابریانو چکشی با بافت هایی فرو رفته مانند ضربات چکش، فابریانو مویی کرم با رنگ کاغذ کرم و بافت ریش ریش ، فابریانو معمولی با بافتی شامل خطوط عمودی و افقی و فابریانو صدفی با بافتی خاص و صدف مانند جزو کارت ویزیت های  فانتزی و با کیفیت محسوب می شوند.

ضخامت و شکل کارت

برای چاپ کارت ویزیت معمولا از کاغذهایی با جرم 300 گرم در هر متر مربع استفاده می شود. این جرم بالا به کاغذ ضخامت و انعطاف مناسبی برای چاپ کارت ویزیت می دهد. اما در صورتی که کارتی محکم تر و ضخیم تر می خواهید علاوه بر استفاده از پوشش ضخیم و مستحکم لمینت راه های گوناگون دیگری نیز وجود دارد.

کارت ویزیت 600 گرمی

کارت ویزیت های 600 گرمی از چسباندن دو عدد کاغذ 300 گرمی روی هم تولید می شوند و ضخامتی دو برابر کارت های عادی دارند. شما می توانید در هر نوع کارت ویزیتی ضخامت 600 گرمی را انتخاب کنید تا کارتی ضخیم و مستحکم داشته باشید. کارت های ضخیم به دلیل استحکام بالای خود ظاهر شکیل تر و زیباتری به نسبت کارت های معمولی دارند اما از نظر قیمتی نیز حداقل 2 برابر گرانتر از نمونه مشابه خود هستند و زمان ساخت آن ها به دلیل نیاز به استفاده از چسب و قرار گیری داخل پرس طولانی تر از کارت های معمولی است.

کارت ویزیت مغر رنگی

کارت ویزیت سه لایه مغز رنگی

نوع لوکس تری از کارت های 600 گرمی، کارت ویزیت های مغزرنگی هستند. کارت های 600 گرمی از ترکیب دو کاغذ 300 گرمی ساخته می شوند اما کارت های مغز رنگی از ترکیب دو کاغذ 300 گرمی بعلاوه یک مغزی ضخیم و مستحکم پدید می آیند. این کارت ویزیت ویژه بصورت سه لایه تولید می شود، روی لایه بالایی و پایینی طرح پشت و روی کارت شما چاپ می شود و به دو طرف لایه میانی که جنس آن از مقوای رنگی و ضخیم است چسبانده می شود. برای کاغذ های رویی و پشتی می توانید جنس های مختلف کاغذ و پوشش های مختلفی انتخاب کنید و برای مغزی داخلی آن نیز رنگ های متفاوتی وجود دارید که می توانید با توجه به طرح خود انتخاب کنید. این کارت بسیار ضخیم و مقاوم است به طوری که ضخامتی در حدود پنج کارت ویزیت گلاسه دارد.

کارت ویزیت دو لایه

کارت ویزیت یا اتیکت پرچدار دو لایه

کارت های دولایه که به نوعی اتیکت دو لایه نیز نامیده می شوند، از لایه رویی کالک، که کاغذی نیمه شفاف است و کاغذ زیرین که هر جنسی می تواند باشد تشکیل شده اند، این دو کارت توسط پانچی فلزی به یکدیگر متصل شده و ظاهری بسیار خاص و زیبا برای اتیکت یا کارت شما فراهم می کنند.

انواع سایز و برش

کارت ویزیت ها معمولا در اشکال مستطیل و مربع ساده و یا دورگرد برش داده می شوند که ابعاد استاندارد مستطیل 8.5 در 5.5 سانتی متر بوده و سایز استاندارد برای برش مربع 5 در 5 سانتی متر است همچنین می توان گوشه های کارت را نیز به شکل گرد برش داد. اما هیچ محدودیتی در سایز وجود ندارد و می تواند از 5 سانت تا 30 سانت هر سایزی که بخواهید می تواندی کارت ویزیت خود را سفارش دهید و محصول خود را خاص و منحصر به فرد کنید.

کارت ویزیت اشکال خاص با برش دایکاتکارت ویزیت با برش خاص

نوع دیگری از برش برای کارت ویزیت ها وجود دارد که می تواند کارت های شما را بسیار خاص، زیبا و کاربردی کند. برای برش کارت ویزیت در اشکال دلخواه ابتدا کارت شما روی ابعاد استاندارد چاپ و برش داده می شود، سپس متناسب با طرح دلخواه شما قالبی فلزی یا همان تیغ ساخته می شود. سپس کارت های شما توسط این قالب و با شکل مورد نظر شما برش داده می شوند. به این شیوه برش کارت ویزیت برش دایکات می گویند که می تواند طرح های زیبا و خاصی برای کارت های شما به ارمغان بیاورد.

پس از آشنا شدن با انواع شیوه چاپی، انوع کاغذ و برگه مورد استفاده در چاپ کارت ویزیت و انواع شیوه برش آن، می توانید آگاهانه طراحی مناسبی برای کارت خود انجام دهید و کارت ویزیتی زیبا و خاص خلق کنید. کارت ویزیت متفاوت شما می تواند نشان دهنده محصول متفاوت شما باشد و تاثیر بسیار مثبتی در روند پیشرفت شما و یا مجموعه شما داشته باشد.

در صورت نیاز به هر گونه مشاوره و یا مشاهده انواع مختلف کاغذ و مقوا و تمام محصولات چاپی، می توانید به وبسایت خانه چاپ و گرافیک مراجعه بفرمایید.

آشنایی با انواع کارت ویزیت

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟